THE EFFECTIVENESS OF THE "WOMEN LEADERSHIP" STYLE IN IMPROVING TEACHER PERFORMANCE
Abstrak
Pemimpin memiliki peran penting dalam mengarahkan dan membantu jalannya aktivitas suatu kelompok dan individu, karena peran pemimpin yakni untuk memengaruhi, memotivasi, dan mengarahkan anggotanya. Tujuan penelitian dalam artikel ini adalah (1) untuk mengetahui gaya kepemimpinan perempuan dalam meningkatkan kinerja guru, (2) untuk mengetahui strategi kepemimpinan perempuan dalam meningkatkan kinerja guru, (3) mengetahui efektivitas gaya kepemimpinan “women leadership” dalam meningkatkan kinerja guru. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini sebagai berikut: (1) Umumnya gaya digunakan oleh kepemimpinan perempuan adalah transformasional-demokratis (2) Strategi yang digunakan oleh kepemimpinan perempuan yaitu (a) mengembangkan inovasi pendidikan yang tercermin pada visi, misi, dan tujuan lembaga, (b) mengangkat solidaritas anggota atau unit sekolah, (c) menjadi motivator dan fasilitator bagi guru dan siswa, (3) Gaya transformasional-demokratis dan tiga strategi yang diadopsi oleh kepemimpinan perempuan dikatakan efektif karena dapat menjamin kualitas pendidikan dan dikatakan pada penelitian sebelumnya bahwa perempuan lebih efektif dalam membangun atau merencanakan layanan pendidikan dan sosial, serta mendukung keterampilan interpersonal dalam posisi manajemen.
Kata Kunci: Gaya Kepemimpinan, Perempuan, Efektif, Kinerja Guru
Abstract
Leaders have an important role in directing and assisting the course of the activities of a group and individual, because the role of the leader is to influence, motivate, and direct its members. The purpose of the research in this article is (1) to determine women's leadership styles in improving teacher performance, (2) to find out women's leadership strategies in improving teacher performance, (3) to find out the effectiveness of "women leadership" leadership styles in improving teacher performance. The results obtained in this study are as follows: (1) Generally the style used by women's leadership is transformational-democratic (2) Strategies used by women's leadership, namely (a) developing educational innovations that are reflected in the vision, mission, and objectives of the institution, (b) raising solidarity of members or school units, (c) becoming motivators and facilitators for teachers and students, (3) The transformational-democratic style and the three strategies adopted by women's leadership are said to be effective because they can guarantee the quality of education and it was said in previous studies that women are more effective in building or planning educational and social services, as well as supporting interpersonal skills in management positions.
Keyword: Leadership Style, Women, Effective, Teacher Performance