Analisis Butir Soal Ujian Akhir Semester Ganjil (UAS) Bahasa Jerman Kelas XII SMAN 1 Lawang
Analysis Of Items For The Odd Semester Final Exam (UAS) In German Class XII SMAN 1 Lawang
Analisis butir soal bertujuan untuk mengetahui konsistensi tiap butir soal dari keseluruhan soal. Dari hasil analisis dapat diketahui soal yang perlu direvisi, diganti maupun yang disimpan sebagai referensi. Rumusan masalah artikel ilmiah ini adalah bagaimana validitas, reliabilitas, tingkat kesukaran, daya pembeda dan efektivitas distraktor dari soal pilihan ganda Ujian Akhir Semester Ganjil (UAS) Bahasa Jerman kelas XII SMAN 1 Lawang Tahun Ajaran 2020/2021. Tujuan dari artikel ilmiah ini adalah mendeskripsikan validitas, reliabiitas, tingkat kesukaran, daya penbeda, serta efektivitas distraktor dari soal UAS Bahasa Jerman Kelas XII SMAN 1 Lawang Tahun Ajaran 2020/2021. Artikel ilmiah ini menggunakan pendekatan kuantitatif, dan menggunakan teknik pengambilan data secara dokumentasi. Data yang diambil yaitu lembar soal UAS dengan jumlah 50 soal pilihan ganda, kunci jawaban, lembar jawaban dari 32 peserta didik serta daftar nilai. Dari hasil analisis diketahui dari jumlah 50 butir soal terdapat 24 soal valid dan 26 soal tidak valid. Soal yang diuji merupakan soal yang tidak reliabel dengan hasil -3,02. Hasil uji tingkat kesukaran soal, terdapat 40 soal mudah, 9 soal sedang, serta 1 soal sukar. Hasil uji daya pembeda soal terdapat 25 soal dengan daya pembeda lemah, 4 soal dengan daya pembeda cukup, 1 soal dengan daya pembeda baik, 7 soal dengan daya pembeda baik sekali, serta 13 soal dengan daya pembeda negatif. Dan untuk hasil uji yang terakhir yakni efektivitas distraktor diperoleh 2% dengan efektivitas distraktor baik, 92% dengan efektivitas distraktor cukup baik, 6% dengan efektivitas kurang baik, dan 0% dengan efektivitas tidak baik atau tidak ada distraktor.
Kata Kunci : Analisis butir soal, validitas, reliabilitas
Question item analysis aims to determine the consistency of each item from the whole question. Based on the results of the analysis, some questions need to be revised, replaced, or stored as references. The formulation of the problem of this scientific article is how the validity, reliability, level of difficulty, distinguishing power, and effectiveness of the distractor of the multiple-choice questions of German Subject in the Final Examination (UAS) of the Odd Semester in class XII of SMAN 1 Lawang, in the Academic Year 2020/2021. This article aims to describe the validity, reliability, level of difficulty, distinguishing power, and the effectiveness of the distractor of the final exam questions for German Subject in class XII of SMAN 1 Lawang, in the Academic Year 2020/2021. It used a quantitative approach and the data were collected through documentation techniques. The data taken were the UAS question sheets with a total of 50 multiple choice questions, answer keys, answer sheets from 32 students, and a list of scores. Based on the results of the analysis, out of a total of 50 items, there are 24 valid questions and 26 invalid questions The questions were unreliable with a result of -3.02. The test results for the difficulty level of the questions showed that there are 40 easy questions, 9 medium questions, and 1 difficult question. The results of the test for the distinguishing power of the questions were 25 questions with weak distinguishing power, 4 questions with sufficient distinguishing power, 1 question with good distinguishing power, 7 questions with excellent distinguishing power, and 13 questions with negative distinguishing power. The test of the effectiveness of the distractor showed that there are 1 question with good distractor effectiveness, 46 questions with moderate distractor effectiveness, 3 questions with poor effectiveness, and 0 questions with very poor effectiveness or no distractor.
Keywords: Item analysis, validity, reliability