Efektivitas Museum Virtual Tur Benteng Vredeburg pada Hasil Belajar IPSdan Persepsi Penggunaannya
The Effectiveness of the Vredeburg Fort Virtual Museum Tour on Social Studies Learning Outcomes
and Perception of Use
Pandemi Covid-19 membuat siswa dan guru sulit untuk melakukankunjungan ke Museum. Setelah pandemic berakhir pun ternyata tidak smua skolahmemiliki akses dan biaya untuk dating k museum secara langsung. Berkaitandengan hal tersebut, pngenalan museum virtual perlu agar semua pihak dapatmemanfaatkannya. Penelitian ini bertujuan untuk melihat efektivitas MuseumVirtual Tur Benteng Vredeburg dalam meningkatan hasil belajar siswa pada matapelajaran IPS dilihat dari (1) pengaruh penggunaan museum virtual tur terhadaphasil belajar IPS (2) melihat perbedaan hasil belajar antara kelas kontrol dengankelas eksperimen. Selain itu penelitian ini juga ingin (3) mengkaji bagaimanapersepsi siswa terhadap penggunaan media tersebut dalam pembelajaran.Dalam penelitian pendekatan kuantitatif ini menggunakan pretest-posttestcontrol group design. Untuk mengetahui efektivitas dari penggunaan museumvirtual menggunakan normalized gain (N-Gain). Signifikansi pengaruh dilihatdari hasil analisis menggunakan uji Mann-Whitney diperkuat dengan nilai d-effectsize. Sedangkan untuk persepsi siswa menggunakan skala linkert dimanainstrumen untuk persepsi divalidasi menggunakan uji EFA.Sejalan dengan tujuan. (2) asil uji Mann Whitney diketahui bahwa nilaiasymp.sig (2-tailed) sebesar 0,008 < 0,05 dengan demikian terdapat pengaruhmusum virtual tur Vredeburg terhadap hasil belajar IPS. (2) hasil analisispenelitian dilihat dari nilai n-gain menunjukan bahwa terdapat perbedaanpeningkatan hasil belajar antara kelas ekperimen yakni 0,49 kategori medium atassedangkan kelas kontrol yakni 0,25 dalam kategori medium bawah dan diprolehnilai d-effect size sebesar d=1,04. Dengan kata lain dapat H1 diterima sehinggadapat diartikan bahwa penggunaan Museum Virtual Tur Benteng Vredeburgefektif karena memiliki pengaruh dan dampak yang tinggi dalam meningkatkanhasil belajar IPS. (3) Berdasarkan data hasil dari rekapitulasi kuesioner hasilsurvei kesimpulan yang didapatkan adalah siswa setuju bahwa museum virtual inimemberikan kenyamanan bagi siswa dalam mengikuti pembelajaran (Aspekkenyamanan), museum virtual tur ini mudah digunakan (Aspek kemudahan),manfaat dari penggunaan museum virtual ini dapat dirasakan oleh siswa (Aspekkebrmanfaatan), dan siswa juga setuju bahwa museum virtual ini memilikitampilan yang menarik (Aspek ketertarikan).
The Covid-19 pandemic has made it difficult for students and teachers tomake visits to museums. After the pandemic ended, it turned out that not allschools had access and costs to come to the museum directly. In this regard, theintroduction of a virtual museum is necessary so that all parties can takeadvantage of it. This study aims to see the effectiveness of the Vredeburg FortVirtual Museum Tour in improving student learning outcomes in social studiessubjects, seen from (1) the effect of using a virtual museum tour on social studieslearning outcomes (2) seeing the differences in learning outcomes between thecontrol class and the experimental class. In addition, this study also wants to (3)examine how students perceive the use of these media in learning.In this quantitative approach research uses a pretest-posttest control groupdesign. To determine the effectiveness of using a virtual museum usingnormalized gain (N-Gain). The significance of the effect seen from the results ofthe analysis using the Mann-Whitney test was strengthened by the value of deffect size. Meanwhile, students' perceptions used the Linkert scale where theinstrument for perception was validated using the EFA test.Aligned with purpose. (2) The results of the Mann Whitney test show thatthe asymp.sig (2-tailed) value is 0.008 < 0.05, thus there is an effect of the virtualtour of Vredeburg on social studies learning outcomes. (2) the results of theresearch analysis seen from the n-gain value showed that there was a difference inthe increase in learning outcomes between the experimental class which was 0.49in the upper medium category while the control class was 0.25 in the lowermedium category and obtained a d-effect size value of d = 1.04. In other words,H1 can be accepted so that it can be interpreted that the use of the Vredeburg FortVirtual Tour Museum is effective because it has a high influence and impact onimproving social studies learning outcomes. (3) Based on the data from therecapitulation of the questionnaire survey results, the conclusions obtained arethat students agree that this virtual museum provides convenience for students inparticipating in learning (convenience aspect), this virtual museum tour is easy touse (convenience aspect), the benefits of using this virtual museum can be felt bystudents (usefulness aspect), and students also agree that this virtual museum hasan attractive appearance (interest aspect).