Analysis of The Effect of Website Quality on Sociolla Customer Satisfaction and Loyalty Using WebQual 4.0 (Case Study: Sociolla Customers in East Java)
PT. Socioal Bella Indonesia (Sociolla) adalah perusahaan yang bergerak di sektor perdagangan elektronik (E-Commerce) dengan berfokus pada penjualan produk kecantikan. Platform utama Sociolla dalam menjalankan aktivitas bisnisnya adalah melalui website. Untuk itu Sociolla harus mampu bersaing untuk dapat memuaskan dan memenuhi kebutuhan pelanggan dengan meningkatkan kualitas website. Namun, berdasarkan hasil traffic overview pada Iprice, website PT. Socioal Bella Indonesia (Sociolla) mengalami penurunan jumlah pengunjung. Oleh sebab itu, evaluasi terhadap kualitas website PT. Socioal Bella Indonesia (Sociolla) perlu dilakukan untuk mengetahui dampak kualitas website Sociolla pada kepuasan dan loyalitas pelanggan di Jawa Timur. Teknik evaluasi yang dipilih untuk menentukan kualitas website yaitu Webqual 4.0. Riset ini berupa penelitian deskriptif dengan quantitative approach. Pengumpulan data diperoleh melalui kuesioner online dan penentuan sampel melalui purposive sampling method pada 100 responden. Analisa data dilakukan dengan analisis deskriptif dan analisis jalur menggunakan bantuan software SmartPLS 3.0. Hasil yang diperoleh dari analisa yaitu terdapat 8 hipotesis yang berpengaruh signifikan dan 9 hipotesis berpengaruh positif.
Pt. Socioal Bella Indonesia (Sociolla) is a company engaged in the e-commerce sector with a focus on the sale of beauty products. Sociolla's main platform in carrying out its business activities is through the website. Therefore Sociolla must be able to compete to be able to satisfy and meet the needs of customers by improving the quality of the website. However, based on the results of traffic overview on Iprice, PT website. Socioal Bella Indonesia (Sociolla) experienced a decrease in the number of visitors. Therefore, evaluation of the quality of PT website. Socioal Bella Indonesia (Sociolla) needs to be done to know the impact of sociolla website quality on customer satisfaction and loyalty in East Java. The evaluation technique chosen to determine the quality of the website is Webqual 4.0. This research is in the form of descriptive research with quantitative approach. Data collection was obtained through online questionnaires and sample determination through purposive sampling method in 100 respondents. Data analysis is done with descriptive analysis and path analysis using smartpls 3.0 software help. The results obtained from the analysis are that there are 8 hypotheses that have a significant effect and 9 positively influential hypotheses.