PENGEMBANGAN SOAL MODEL AKM NUMERASI PADA DOMAIN KONTEN GEOMETRI DAN PENGUKURAN UNTUK SISWA KELAS VIII SMP
DEVELOPMENT OF AKM NUMERACY MODEL PROBLEMS IN GEOMETRY CONTENT DOMAIN AND MEASUREMENT FOR STUDENTS OF CLASS VIII JUNIOR HIGH SCHOOL
Penelitian dengan menggunakan model pengembangan Tessmer (1993) ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses dan hasil pengembangan soal model AKM numerasi pada domain konten geometri dan pengukuran untuk siswa kelas VIII SMP yang valid, praktis, efektif, dan reliabel. Instrumen penelitian yang digunakan meliputi lembar soal, angket validasi soal, angket respons guru, dan angket respons siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa soal model AKM numerasi termasuk kualitas soal baik. Soal model AKM numerasi memenuhi kriteria valid yang ditunjukkan dengan modus penilaian oleh expert adalah 3 (kriteria kevalidan baik) dan berdasarkan analisis validitas soal (dalam kategori validitas sedang dan tinggi) serta reliabilitas butir soal (dalam kategori reliabilitas tinggi); memenuhi kriteria praktis ditunjukkan dengan mencapai kategori penilaian baik dari angket respons guru; memenuhi kriteria efektif ditunjukkan dengan mencapai kategori penilaian baik atau sangat baik dari respons siswa serta siswa dapat mengungkapkan kemampuan numerasi dari tujuh kemampuan numerasi dalam pengerjaan soal
This research using the Tessmer (1993) development model aims to describe the process and results of developing numerical AKM model questions in the geometry and measurement content domains for class VIII students of junior high school that are valid, practical, effective, and reliable. The research instruments used included question sheets, question validation questionnaires, teacher response questionnaires, and student response questionnaires. The results of the study showed that the questions on the AKM numeration model included good quality questions. The numerical AKM model questions meet the valid criteria as indicated by the mode of assessment by the expert which is 3 (good validity criteria) and based on analysis of the validity of the questions (in the category of medium and high validity) and the reliability of the items (in the category of high reliability); fulfilling practical criteria is shown by achieving a good assessment category from the teacher's response questionnaire; fulfilling the effective criteria is shown by achieving a good or very good assessment category from the students' responses and students can express the numeracy abilities of the seven numeracy abilities in working on the questions.