ABSTRAK
FAIZAN HUJAIR. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran dan Sikap Siswa Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) siswa kelas X SMA Kabupaten Lombok Timur”
Kata-kata kunci: Model pembelajaran, sikap belajar, hasil belajar.
Penelitian ini bertujuan untuk menguji: 1) Perbedaan hasil belajar antara siswa yang dibelajarkan dengan PBL dan Expositori dalam mata pelajaran PPKn. 2) Perbedaan hasil belajar antara siswa yang memiliki sikap belajar positif dan sikap belajar negative. 3) Interaksi antara model pembelajaran dan sikap terhadap hasil belajar pada mata pelajaran PPKn.
Penelitian menggunakan metode eksperimen dan dilaksanakan dari bulan Juli sampai Desember 2018. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas X SMAN 1 Sukamulia sebanyak dua kelas dan siswa SMAN 2 Selong sebanyak dua kelas. Dari kedua sekolah tersebut masing-masing dua kelas dijadikan kelas eksperimen dan dua kelas control. Kelas eksperimen akan diberikan pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran PBL sedangkan kelas kontrol akan diberikan pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran expocitory. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik tes untuk mendapatkan data hasil belajar PKn, serta teknik non tes berupa angket untuk mendapatkan data sikap belajar siswa. Uji hipotesis pada penelitian ini menggunakan program SPSS versi 20.
Dari hasil analisis data dapat disimpulkan bahwa: 1) terdapat perbedaan hasil belajar PPKn antara siswa yang belajar menggunakan model pembelajaran PBL dengan yang belajar menggunakan model pembelajaran expocitory. 2) terdapat perbedaan hasil belajar PPKn antara antara siswa yang memiliki sikap belajar positif dan dengan yang memiliki sikap belajar negative. 3) terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan sikap siswa terhadap hasil belajar PPKn.
ABSTRACT
FAIZAN HUJAIR. 2019. "The Influence of Learning Models and Attitudes of Students Against the Learning Outcomes of Pancasila and Citizenship Education (PPKn) of tenth grade students of East Lombok Regency High School"
Keywords: Learning model, learning attitude, learning outcome
This study aims to determine: 1) Differences in learning outcomes between students taught with PBL and Expository in PPKn subjects. 2) Differences in learning outcomes between students who have positive learning attitudes and negative learning attitudes. 3) Interaction between learning models and attitudes toward learning outcomes in PPKn subjects.
The study used an experimental method and was carried out from July to December 2018. The subjects of this study were two class X students of SMAN 1 Sukamulia and two classes of SMAN 2 Selong students. Both of the schools, each of the two classes was used as the experimental class and two control classes. The experimental class will be given learning using the PBL learning model while the control class will be given learning using the expository learning model. Data collection was done using test techniques to obtain learning outcomes data, as well as non-test techniques in the form of questionnaires to obtain data on student learning attitudes. Hypothesis testing in this study uses the SPSS version 20 program.
From the results of data analysis it can be concluded that: 1) there are differences in PPKn learning outcomes between students who learn to use PBL learning models and those who learn to use expository learning models. 2) there are differences in PPKn learning outcomes between students who have positive learning attitudes and those with negative learning attitudes.
3) there is an interaction between models learning and students' attitudes towards PPKn learning outcomes.