Kojektur Siswa Pada Masalah Analogi Klasik Terbuka Topik Fungsi kuadrat
Student Conjectures on the Open Classical Analogy Problem Topic Square Function
Konjektur merupakan pernyataan yang diperoleh dari informasi yang diketahui dan diyakini kebenarannya, namun nilai kebenarannya perlu dibuktikan. Konjektur siswa dapat dilihat ketika mereka menyelesaikan masalah analogi klasik terbuka (AKT). Pada masalah AKT siswa dituntut untuk berpikir kreatif dalam menduga sifat dari suatu hal tertentu yang belum diketahui sebelumnya menggunakan analogi. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang bertujuan untuk mendeskripsikan tahapan konstruksi konjektur siswa pada masalah AKT topik fungsi kuadrat. Instrumen pendukung penelitian adalah masalah AKT topik fungsi kuadrat dan pedoman wawancara. Penelitian dilakukan secara online melalui googleform untuk pengerjaan tes masalah analogi klasik terbuka dan whatsapp sebagai media untuk wawancara. Subjek penelitian ini adalah tiga siswa SMA di Surabaya yang dipilih dari 70 siswa yang memiliki alur menjawab masalah AKT berbeda-beda. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan tahapan konstruksi konjektur yaitu : 1) memahami masalah, 2) mengeksplorasi masalah, 3) merumuskan konjektur, 4) memberikan argumen, dan 5) membuktikan konjektur. Hasil dari penelitian ini adalah subjek mampu menyelesaikan masalah AKT topik fungsi kuadrat dengan tepat akan tetapi terdapat dua subjek yang memberikan argumen kurang tepat dan satu subjek memberikan bukti konjektur kurang tepat. Untuk itu, guru perlu melatihkan kemampuan konjektur siswa salah satunya menggunakan masalah AKT agar siswa mampu mengkonstruksi pengetahuannya secara mandiri.
Conjecture is a statement obtained from information that is known and believed to be true, but its truth value needs to be proven. The students' conjecture can be seen when they solve the open classical analogy (AKT) problem. In the AKT problem, students are required to think creatively in estimating the nature of a certain thing that has not been known before using analogies. This research is a qualitative research that aims to describe the stages of students' conjecture construction on the AKT problem on the topic of quadratic functions. The research supporting instruments are AKT problems with the topic of quadratic functions and interview guidelines. The research was conducted online via google form for the open classical analogy problem test and whatsapp as a medium for interviews. The subjects of this study were three high school students in Surabaya who were selected from 70 students who had different ways of answering AKT problems. The data obtained were analyzed using the stages of conjecture construction, namely: 1) understanding the problem, 2) exploring the problem, 3) formulating the conjecture, 4) providing arguments, and 5) proving the conjecture. The result of this research is that the subject is able to solve the AKT problem on the topic of quadratic functions correctly, but there are two subjects who give inaccurate arguments and one subject provides evidence of an inaccurate conjecture. For this reason, teachers need to train students' conjecture skills, one of which is using AKT problems so that students are able to construct their knowledge independently.