Desain Aktivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pemanfaatan Lingkungan Belajar Untuk Mendukung Numerasi Siswa Kelas 5 SD
Designing Mathematics Learning Activities through the Utilisation of Learning Environments to Support Grade 5 Students' Numeracy
ABSTRAK
Ristanto, Setya. (2025) Desain Aktivitas Pembelajaran Matematika melalui pemanfaatan lingkungan belajar untuk mendukung Numerasi Siswa SD Kelas V. Tesis. Program Studi Pendidikan dasar. Pascasarjana. Universitas Negeri Suarabaya. Pembimbing (1) Dr. Endah Budi Rahaju, M.Pd. (2) Neni Mariana, S.Pd, M.Sc, Ph.D.
Kata Kunci : Desain Aktivitas, Numerasi, Lintasan Pembelajaran, lingkungan belajar.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui desain aktivitas pembelajaran matematika melalui pemanfaatan lingkungan belajar untuk mendukung numerasi Siswa Kelas V di SDN Genilangit 2. Selain itu penelitian bertujuan untuk mengetahui respon siswa dalam desain aktifitas pembelajaran matematika melaui pemanfaatan lingkungan belajar untuk mendukung numerasi siswa kelas V di SDN Genilangit 2. Penelitian ini merupakan penelitian design research yang menjadi bagian dari penelitian deskriptif kualitatif. Langkah-langkah dalam penelitian design research yaitu dimulai dari studi literatur, dilanjutkan pada tahap desain yaitu pilot experiment dan teaching experiment hingga pada tahap akhir berupa analisi retrospektif, Hypothetical Learning Trajectory berupa Desain aktivitas pembelajaran Matematika melalui pemanfaatan lingkungan belajar untuk mendukung numerasi siswa SD Kelas V. Adapaun Desain Aktivitas pembelajaran terdiri dari aktivitas 1 mengiventaris benda kubus dan balok, aktivitas 2 mengidentifikasi sifat-sifat kubus dan balok. aktivitas 3 membuat kerangka. aktivitas 4 mengidentifikasi jaring- jaring. aktivitas 5 membuat jaring-jaring . Aktivitas 6 luas permukaan kubus dan balok. aktivitas 7 mengenal kubus satuan. aktivitas 8 dan 9 menemukan rumus volume kubus dan balok. aktivitas 10 menyelesaikan soal numerasi.
Penelitian ini dapat memberikan kontribusi yang signifikan dalam mendukung terciptanya desain aktivitas pembelajaran numerasi berbasis lingkungan belajar. siswa juga menunjukkan respon positif pada saat mengikuti aktivitas pembelajaran dan dapat mengikutinya dengan baik.
Guru atau peniliti lain disarankan untuk memanfaatkan desain aktivitas pembelajaran berbasis Hypothetical Learning Trajectory (HLT) sebagai salah satu pendekatan untuk meningkatkan kemampuan numerasi siswa
ABSTRACT
Ristanto, Setya. (2025) Design of Mathematics Learning Activities through the utilization of a learning environment to support the Numeracy of Grade V Elementary Students. Thesis. Elementary Education Study Program. Postgraduate Program. Suarabaya State University. Supervisor (1) Dr. Endah Budi Rahaju, M.Pd. (2) Neni Mariana, S.Pd, M.Sc, Ph.D.
Keywords: Activity Design, Numeracy, Learning Trajectory, learning environment
The purpose of this research is to know the design of mathematics learning activities through the utilization of learning environment to support the numeracy of Grade V students at SDN Genilangit 2.
In addition, the research aims to determine student responses to the design of mathematics learning activities by utilizing the learning environment to support numeracy. Mathematics learning activities use the learning environment to support the numeracy of grade V students at SDN Genilangit 2. This research is a design research part of qualitative descriptive research. The steps in design research, starting from a literature study, continued at the design stage, namely pilot experiments and teaching experiments until the final stage in the form of retrospective analysis.
Hypothetical Learning Trajectory in the form of Mathematics learning activity design through the utilization of the learning environment learning environment to support the numeracy of Grade V elementary school students. Activity Design The learning activity design consists of activity 1 identifying cube and block objects, and activity 2 identifying the properties of cubes and beams. Activity 3 makes an activity 4 identifying nets. Activity 5 making nets. Activity 6 surface area of cubes and blocks. activity 7
recognize unit cubes. Activities 8 and 9 find the formula for the volume of cubes and blocks. Activity 10 solves numeracy problems. Blocks. Activity 10 solving numeracy problems.
This research can provide significant contribution in supporting the creation of a learning environment-based numeracy activity design. Numeracy learning activity design based on the learning environment. students also showed positive responses when participating in learning activities and can follow it well.
Teachers or other researchers are advised to utilize the learning activity design based on Hypothetical Learning Trajectory (HLT) based learning activity design is one of the approaches to improving students' numeracy students' numeracy skills.