The Effectiveness of Learning Media Based on Video Tutorials in Fashion Design Vocational High School
Media pembelajaran mempunyai peran penting dalam menyampaikan pesan pembelajaran serta sebagai alat bantu untuk memperjelas maksud dari seorang guru. Media video tutorial sebagai sebuah media audiovisual dengan perpaduan dari sejumlah indera manusia, yakni indera pendengaran dan penglihatan. Dengan menerapkan media tersebut, diharap bisa menambah keaktifan dan semangat siswa sehingga bisa berpengaruh terhadap hasil belajar siswa. Studi literatur ini bertujuan untuk mengetahui dan mengkaji efektifitas serta efisiensi dari penggunaan media video tutorial sebagai media pembelajaran di sekolah menengah kejuruan. Metode Literature Review dilakukan dengan metode Systematic Literature Review dengan desain penelitian PRISMA. Artikel yang dianalisis diperoleh dari data based google scholar dan google search dengan kata kunci media pembelajaran dan video tutorial. Berdasarkan kriteria seleksi, terdapat sepuluh referensi artikel sesuai dengan kriteria inklusi berdasar tema yang diteliti yakni membahas mengenai media pem-belajaran berbasis video tutorial. Pembahasan dari artikel menganalisis 1. efektifitas media pembelajaran, 2. efisiensi media video tutorial saat digunakan dalam pembelajaran. Sehingga dapat ditarik kesimpulan jika penggunaan media pembelajaran video tutorial di sekolah menengah kejuruan tata busana menunjukkan peningkatan hasil belajar siswa dan pembelajaran berlangsung semakin efektif. Hasil rata-rata presentase yang diperoleh untuk keefektifan media pembelajaran video tutorial adalah sebesar 90,91 dengan kategori sangat efektif. Disimpulkan juga hasil penerapan media pembelajaran video tutorial di sekolah menengah kejuruan tata busana menghasilkan pembelajaran yang lebih efisien, dengan didapatkannya rata-rata presentase 90,59 dengan kategori sangat efisien.
Learning media has an important role in conveying learning messages and as a tool to clarify the intent of a teacher. Video tutorial media as an audiovisual media with a combination of a number of human senses, namely the senses of hearing and sight. By applying the media, it is hoped that it can increase student activity and enthusiasm so that it can affect student learning outcomes. This literature study aims to determine and examine the effectiveness and efficiency of the use of video tutorial media as learning media in vocational high schools. The Literature Review method was carried out using the Systematic Literature Review method with the PRISMA research design. The articles analyzed were obtained from data based on google scholar and google search with the keywords learning media and video tutorials. Based on the selection criteria, there were ten reference articles in accordance with the inclusion criteria based on the themes studied, namely discussing video tutorial-based learning media. The discussion of the article analyzes 1. the effectiveness of learning media, 2. the efficiency of video tutorial media when used in learning. So it can be concluded that the use of video tutorial learning media in fashion fashion vocational high schools shows an increase in student learning outcomes and learning takes place more effectively. The average percentage obtained for the effectiveness of the video tutorial learning media is 90.91 with a very effective category. It was also concluded that the results of the application of video tutorial learning media in fashion fashion vocational high schools resulted in more efficient learning, with an average percentage of 90.59 in the very efficient category.