The Effectiveness of Metacognitive Strategy in Improving the Students Reading Ability in Narrative Text
Penelitian mengenai strategi-strategi membaca masih banyak dilakukan hingga sampai sekarang dan salah satu strategi membacanya yaitu strategi membaca metakognitif. Strategi membaca ini telah diterapkan di sekolah khususnya diterapkan didalam membaca teks naratif. Artikel ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas strategi metakognitif dalam membaca terutama didalam teks naratif bagi siswa EFL di Indonesia, khususya bagi siswa SMP. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan menggunakan SPSS 25. Populasi dan sampel penelitian ini adalah 34 siswa SMP kelas 9 di Surabaya, Jawa Timur. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada 15 siswa telah menerapkan bagian dari strategi membaca metakognitif ini, yaitu Global Reading Strategies (GLOB) saat membaca teks naratif, baik itu cerita lokal maupun cerita dari luar negeri dan juga efektivitas strategi ini sekitar 75,55 (SD = 6,8) pada kelas kontrol dan 81,11 (SD = 3,9) pada kelas eksperimen. Penelitian ini menyimpulkan bahwa strategi membaca metakognitif sangat efektif didalam kemampuan siswa untuk membaca terutama pada teks naratif.
Kata Kunci: strategi membaca, metakognitif, pelajar EFL.
Research on reading strategies is still widely carried out today and one of the reading strategies is the metacognitive reading strategy. This reading strategy has been implemented in schools mainly applied to reading comprehension in narrative texts. This article aims to find out the effectiveness of metacognitive strategies in reading, especially in narrative texts for EFL students in Indonesia, especially for junior high school students. This study used a quantitative method by using SPSS 25. The population and sample of this study were 34 students of 9-grade junior high school in Surabaya, East Java. The results of this study show that there are 15 students have implemented part of this metacognitive reading strategy, namely Global Reading Strategies (GLOB) when reading narrative texts, both Local and Western stories and also the effectiveness of this strategy around 75.55 (SD = 6.8) in the control class and 81.11 (SD = 3.9) inside the experimental class. This study concludes that metacognitive reading strategies are very effective in students' reading ability, especially in narrative texts.
Keywords: reading strategies, metacognitive, EFL Learners.