STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN BUDAYA MUTU DI MADRASAH BERTARAF INTERNASIONAL (MBI) AMANATUL UMMAH
SCHOOL PRINCIPAL'S STRATEGY IN IMPROVING QUALITY CULTURE IN INTERNATIONAL STANDARD MADRASAH (MBI) AMANATUL UMMAH
ABSTRAK
Estika Fitriyanti. 2024. Atrategi Kepala Sekolah Dalam Mewujudkan Budaya Mutu di Madrasah Bertaraf Internasional. Tesis, Program Studi Manajemen Pendidikan, Pascarasajaran, Universitas Negeri Surabaya. Pembimbing : (I) Dr. Amrozi Khamidi, S.Pd., M.Pd., dan (II) Dr. Muhamad Sholeh, S.Pd., M.Pd.,
Kata-kata Kunci : Strategi Kepala Sekolah, Budaya Mutu, Madrasah
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana strategi Kepala sekolah dalam mewujudkan budaya mutu di Madrasah Bertaraf Internasional Amanatul Ummah (1) Strategi Kepala Sekolah mewujudkan Budaya Mutu (2) Peran Kepala Sekolah dalam meninkatkan budaya mutu, (3) Hambatan Kepala sekolah dalam menerapkan budaya mutu
Penelitian ini menggunakan pendekatan metode kualitatif studi kasus, metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan wawancara, observasi, dokumentasi, dan kuisioner. Penelitian ini mengambil di Madrasah Aliyah Amanatul ummah. subjek dari penelitian ini adala kepala sekolah, wakil kepala sekolah, guru, dan wali murid/Komite.
Sejalan dengan tujuan (1), Hasil penelitian menunjukan Strategi Kepala Sekolah dalam mewujudkan budaya mutu, Kemauan yang tinggi untuk mengingkatkan mutu secara berkelanjutan, Adaptasi Filosofi baru, Perbaikan dilakukan secara kontiunitas, Pelatihan Untuk meningktkan kinerja warga sekolah, peran tanggung jawab kepemimpinan, Budaya Kekeluargaan, Sistem birokasi yang efektif, menetapkan target yang efisien, target peningkatan kualitas lulusan, memberikan kepercayaan kepada guru, Keterlibatan seluruh individu untuk ikut serta dalam proses transformasi sebagai upaya menuju peningkatan mutu. (2) Hasil Peran Kepala Sekolah dalam mewujudkan budaya mutu kepala sekolah sebagai manajer, Superviser, educator, administrator, leader, pencipta iklim kerja. (3) Hambatan kepala sekolah dalam mewujudkan budaya mutu sekolah jam penuh dalam proses belajar mengajar, dan upaya pencapaian target dengan lulusan bisa masuk perguruan tinggi favorit. Kesimpulan Hasil strategi kepala sekolah dalam mewujudkan budaya mutu adalah dengan penetapan strategi yang dilakukan dalam proses pengembangan SDM dan keterlibatan seluruh Komponen warga sekolah sehingga budaya atau kebiasaan sekolah akan berorientasi pada peningkatan kualitas pendidikan dan pelayanan.
ABSTRACT
Estika Fitriyanti. 2024. School Principal's Strategy in Realizing a Culture of Quality in International Standard Madrasas. Thesis, Education Management Study Program, Postgraduate, Surabaya State University. Supervisor: (I) Dr. Amrozi Khamidi, S.Pd., M.Pd., and (II) Dr. Muhamad Sholeh, S.Pd., M.Pd.,
Keywords: Principal Strategy, Quality Culture, Madrasah
This research aims to find out how the principal's strategy is in realizing a culture of quality at the Amanatul Ummah International Standard Madrasah (1) The principal's strategy in realizing a quality culture (2) The role of the principal in improving the quality culture, (3) Obstacles for the principal in implementing a quality culture
This research uses a qualitative case study method approach, data collection methods in this research use interviews, observation, documentation and questionnaires. This research took place at Madrasah Aliyah Amanatul Ummah. The subjects of this research were the principal, deputy principal, teachers, and parents/committee.
In line with objective (1), the research results show the principal's strategy in realizing a culture of quality, high willingness to improve quality continuously, adapting to new philosophies, improvements carried out continuously, training to improve the performance of school members, the role of leadership responsibility, family culture , Effective bureaucratic system, setting efficient targets, targets for improving the quality of graduates, giving trust to teachers, Involvement of all individuals to participate in the transformation process as an effort towards improving quality. (2) Results of the Principal's role in realizing a quality culture of the principal as a manager, supervisor, educator, administrator, leader, work climate creator. (3) Obstacles for school principals in realizing a culture of full-hour school quality in the teaching and learning process, and efforts to achieve targets so that graduates can enter favorite universities. Conclusion The result of the principal's strategy in realizing a culture of quality is by determining strategies carried out in the human resource development process and involving all components of the school community so that the school culture or habits will be oriented towards improving the quality of education and services.