PENGGUNAAN WH - QUESTIONS UNTUK MEMUDAHKAN SISWA AUTIS DI KELAS EFL
THE USE OF WH - QUESTIONS TO FACILITATE AUTISTIC STUDENTS IN EFL CLASSROOM
ABSTRACT
Nilam Tiara Sari. 2021.The Use Of WH – Questions to Facilitate Autistic Students in EFL Classroom. Thesis. Language and Literature Education Program. Post graduate of State University of Surabaya. Supervisors: (1) Dr. Oikurema Purwati, M.AppL, (2) Dr. Maria Mintowati, M.Pd.
Kata kunci : WH – questions, kelas EFL, siswa autis
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan WH – questions untuk memudahkan respon siswa autis dan jenis dari WH questions yang diterapkan untuk memacu respon siswa autis dalam menggunakan bahasa Inggris. Memacu siswa autis untuk memberikan respon terhadap pertanyaan guru dapat dimulai dengan memberikan mereka pertanyaan sederhana menggunakan WH - questions. Kondisi ini memberikan kesempatan bagi peneliti untuk mengeksplor lebih interaksi tanya jawab melalui WH- questions yang lengkap yang dapat mengaktifkan respon siswa autis dalam aktivitas atau proses pembelajaran.
Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan studi kasus. Subyek penelitian ini adalah 2 (dua) guru perempuan bahasa Inggris dan 2 (dua) siswa autis di 2 SMP Negeri yang berbeda di wilayah perkotaan Surabaya. Untuk mengumpulkan data, observasi dan dokumentasi digunakan untuk mengeksplor lebih dalam yang berhubungan dengan penerapan WH- questions unuk siswa autis selama proses belajar mengajar dan jenis-jenis WH - questions yang diterapkan untuk memacu respon siswa autis dalam menggunakan bahasa Inggris. Sebagai tambahan, data lain diambil dari interview dengan guru bahasa Inggris.
Berdasarkan data analisis hasil dari penelitian ini mengidentifikasikan bahwa guru 1 dan guru 2 menstimulasi siswa autis dengan aktifnya selama proses pembelajaran bahasa Inggris di dalam penerapan WH- questions melalui pengulangan kata, pujian, dan pengajaran dua bahasa. Sedangkan, tidak semua jenis WH - questions yang diterapkan untuk memacu respon siswa autis dalam menggunakan bahasa Inggris dapat dijawab oleh siswa autis.
Kesimpulannya, dari data analisis bahwa penerapan WH - questions untuk siswa autis selama proses belajar mengajar cukup berhasil. Kegiatan interaksi dalam belajar bahasa Inggris untuk siswa autis cukup berhasil, karena stimulasi dari guru yang selalu memacu siswa autis untuk berbicara bahasa Inggris meskipun tidak semua jenis WH- questions yang diterapkan untuk memacu respon siswa autis dalam menggunakan bahasa Inggris dapat dijawab oleh mereka.
Keywords : WH - questions, EFL classroom, autistic students.
This study aims to know – how the application of WH - Questions to facilitate autism spectrum disorder student’s responses in using English and the kinds of WH – questions which applied to trigger autism spectrum disorder students’ responses in using English. Triggering the autistic students to give responses towards the teacher’s questions can be started by giving them the simply questions uses WH – questions. This condition exposes the chance for the researcher to explore more that question – asking exposures or technique toward the complete WH - questions can activate the autistic students’ responses in instructional activity or process.
This study uses qualitative research in the procedure of case study. The subjects of this study are two female English teachers and two students with autism spectrum disorder in two different states of junior high school in urban area of Surabaya. To collect the data, observation and documentation are used to explore in - depth dealing with the application of WH – questions to the autistic students during the teaching learning process and the kinds of WH – questions which applied to trigger autism spectrum disorder students’ responses in using English. In addition, the other data obtained from semi- structured interview with English teachers.
Based on the data analysis, the results of this study indicated that teacher 1 and teacher 2 are stimulate the autistic students actively during the English instructional process in the application of WH – questions through repetition, compliments, and bilingualism teaching. Meanwhile, not all of the kinds of WH – questions which applied to trigger autism spectrum disorder students’ responses in using English can be answered by the autistic students.
In conclusion, from the data of the analysis showed that the application of WH – questions to the autistic students during the teaching learning process was quite successful. The interactive activities of learning English for autistic students were quite successful, because of the stimulation of teachers who always trigger the autistic students to speak up in English even though not all of the kinds of WH – questions which applied to trigger autism spectrum disorder students’ responses in using English can be answered by them.