Exploring Learner Autonomy in Online Classes Among Indonesian EFL Students
Pandemi telah membuat seluruh sekolah memindahkan kegiatan belajar mengajar ke daring. Perubahan ini datang dengan tuntutan untuk siswa menjadi lebih mandiri. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui keyakinan siswa terhadap otonomi pelajar mereka serta praktis siswa dalam meningkatkan otonomi pelajar selama masa pandemi. Subjek dari penelitian ini adalah lima belas siswa sekolah menegah atas. Dengan menggunakan penelitian kualitatif, penelitian ini memakai wawancara semi terstruktur dan buku harian sebagai instrumen penelitian. Wawancara semi terstruktur dilaksanakan untuk mengumpulkan data mengenai keyakinan siswa terhadap otonomi pelajar mereka. Sementara itu, buku harian diisi oleh siswa untuk mendapatkan data mengenai praktik siswa dalam meningkatkan otonomi pelajar. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa, meskipun lebih memilih pembelajaran tatap muka, kebanyakan siswa menunjukkan karakteristik pelajar otonom seperti mampu menentukan tujuan pembelajaran dan materi pembelajaran sendiri. Selanjutnya, siswa menunjukkan banyak aktivitas pembelajaran otonom di luar kelas.
Global pandemic has made all school move the teaching-learning process into online. This change come with the demand for students to be more autonomous. The aim of this study is to examine Indonesian high school students’ beliefs on their learner autonomy as well as students’ practices in developing learner autonomy amidst the global pandemic. The subjects of this study were fifteen senior high school students. By employing qualitative design, this study used semi-structured interviews and learning logs as the research instrument. Semi-structured interviews were done to gather data about students’ beliefs on their learner autonomy. Meanwhile, learning logs were filled by the students to obtain data about students’ practices in developing learning autonomy. The findings of this study indicate that, albeit preferring face-to-face learning, the majority of students demonstrate characteristics of autonomous learners such as being able to set learning goals and choosing their learning materials. Furthermore, students show various autonomous learning activities outside their classroom.