ANALISIS MATERI VIDEO LEARN GERMAN UNTUK PEMBELAJARAN KETERAMPILAN MENULIS DIALOG KELAS XI SEMESTER II
ANALYSIS OF LEARN GERMAN VIDEO MATERIALS FOR LEARNING DIALOGUE WRITING SKILLS FOR CLASS XI SEMESTER II
Keterampilan menulis dianggap sebagai keterampilan berbahasa yang paling rumit dan kompleks. Internet menjadi bagian yang sangat penting dalam sektor pendidikan di era pandemi. Terdapat berbagai macam materi ajar yang dapat diakses di internet agar memudahkan peserta didik belajar. Aplikasi Youtube yang menyediakan banyak kanal membahas tentang pelajaran bahasa Jerman, salah satunya yaitu kanal Learn German. Video yang di analisis dalam artikel ilmiah ini berjudul Learn German - das Restaurant yang berfokus pada subtema Essen und trinken. Untuk menegaskan kanal ini apakah layak sebagai materi pembelajaran, maka dari itu rumusan masalah dalam artikel ilmiah ini yakni bagaimana kesesuaian video kanal Youtube Learn German untuk pembelajaran bahasa Jerman keterampilan menulis dialog kelas XI Semester II. Tujuan dalam artikel ilmiah ini yakni menjabarkan hasil analisis kesesuaian isi video kanal Youtube Learn German untuk pembelajaran bahasa Jerman keterampilan menulis dialog kelas XI semester II. Artikel ilmiah ini ditulis menggunakan metode kualitatif yang datanya akan dianalisis menggunakan kriteria pemilihan bahan ajar milik Prastowo dari hasil proses studi pustaka. Sumber data dalam penulisan artikel ilmiah ini yaitu video Youtube Learn German - das Restaurant yang diambil dari kanal Youtube Learn German, data penulisan artikel ini yaitu isi materi dalam video Youtube Learn German - das Restaurant. Berdasarkan dari analisis video tersebut diperoleh persentase kelayakan dari kesesuaian kriteria-kriteria pemilihan bahan pembelajaran sebesar 87,5% menggunakan skala Likert sehingga dikatakan sangat layak digunakan sebagai bahan pembelajaran kurikulum 2013 dalam pembelajaran keterampilan menulis dialog Bahasa Jerman SMA kelas XI tema Alltagsleben subtema Essen und trinken.
Kata Kunci: Keterampilan Menulis, Kesesuaian isi materi, Video Learn German.
Writing skill is considered as the most complicated and complex language skill. The internet has become a very important part of the education sector in the pandemic era. There are various kinds of teaching materials that can be accessed on the internet to make it easier for students to learn. A Youtube application that provides many channels to discuss German lessons, one of which is the Learn German channel. The video analyzed in this scientific article is entitled Learn German - das Restaurant which focuses on the Essen und trinken sub-theme. To confirm whether this channel is suitable as a learning material, therefore the formulation of the problem in this scientific article is how the YouTube Learn German channel video is suitable for learning German dialogue writing skills in class XI Semester II. The purpose of this scientific article is to describe the results of the analysis of the suitability of the video content of the Learn German Youtube channel for learning German dialogue writing skills for class XI semester II. This scientific article was written using a qualitative method whose data will be analyzed using Prastowo's teaching material selection criteria from the results of the literature study. The source of data in writing this scientific article is the Youtube Learn German - das Restaurant video taken from the Learn German Youtube channel, the data for writing this article is the content of the material in the Youtube Learn German - das Restaurant video. Based on the video analysis, the percentage of eligibility for the suitability of the criteria for selecting learning materials is 87.5% using a Likert scale so that it is said to be very suitable to be used as learning material for the 2013 curriculum in learning German dialogue writing skills in SMA class XI with the theme Alltagsleben sub-theme Essen und trinken.
Keywords: Writing Skills, Conformity of material content, Learn German video.