Suitability Analysis Of Teaching Materials Poems Urlaub-Themed Curriculum 2013 Reading Skills Class XII High School
Dalam mempelajari Bahasa terdapat empat keterampilan utama yang wajib dikuasai salah satunya adalah membaca, yang dalam prosesnya diperlukan sebuah materi ajar guna mendukung proses pembelajaran. Salah satu materi ajar yang dapat digunakan adalah hasil karya sastra. Namun, berdasarkan penelitian Situmorang (1980) ditemukan bahwa tingkat ketertarikan akan puisi lebih rendah dibandingkan karya sastra lainnya, selain itu pembahasan berkaitan puisi pada pembelajaran bahasa Jerman juga masih jarang dibahas. Oleh karena itu rumusan masalah artikel ilmiah ini adalah “Bagaimana kesesuaian puisi bertema Urlaub sebagai materi ajar dengan kurikulum 2013?”. Tujuan artikel ilmiah ini adalah membuktikan kesesuaian puisi bertema Urlaub sebagai materi ajar. Manfaat dari artikel ilmiah ini adalah menemukan puisi bertema Urlaub yang sesuai digunakan materi ajar. Sumber data dalam artikel ilmiah ini beberapa puisi anak yang didapatkan dari website Gedicht Suche. Metode yang akan digunakan adalah deskripsi kualitatif dengan metode studi pustaka. Dari data yang tersedia nantinya akan dapat dianalisis kesesuaiannya dengan Kurikulum 2013. Hasil dari artikel ilmiah analisis kesesuaian puisi bertema Urlaub sebagai materi ajar pembelajaran bahasa Jerman keterampilan membaca adalah dari empat puisi bertemakan Urlaub terdapat dua puisi yang paling sesuai dengan kurikulum 2013 yaitu, Am See karya Adof Holst dan Der Eislauf karya August Heinrich Hoffman von Fallersleben, sehingga dapat digunakan sebagai variasi materi ajar.
Kata kunci : Puisi, Materi ajar, Keterampilan Membaca
In learning the language there are four main skills that must be mastered, one of which is reading, which in the process required a teaching material to support the learning process. One of the teaching materials that can be used is literature. However, based on research by Situmorang (1980) found that the level of interest in poetry is lower than other literary works, besides the discussion related to poetry in German language learning is also still rarely discussed. Therefore, the formulation of the problem of this scientific article is “how is the suitability of Urlaub-themed poem as teaching material with the 2013 curriculum?”. The purpose of this scientific article is to prove the suitability of Urlaub-themed poem as teaching material. The benefit of this scientific article is to find Urlaub-themed poems that are suitable for teaching materials. Source data in this scientific article some children's poems obtained from the website Gedicht Suche. The method to be used is qualitative description with literature study method. From the available data, it will be possible to analyze its compliance with the 2013 curriculum. The results of the scientific article analysis of the suitability of Urlaub-themed poems as teaching materials for learning German reading skills are, from four Urlaub-themed poems, there are two poems that are most in accordance with the 2013 curriculum, namely, Am See by Adof Holst and Der Eislauf by August Heinrich Hoffman von Fallersleben, so that they can be used as a variety of teaching materials.
Keywords : Poem, Teaching Material, Reading Skill.