Pengaruh Teknik Shadowing Terhadap Intonasi Siswa
The Effect of Shadowing Technique on Students' Intonation
Teknik Shadowing adalah salah satu teknik dalam mendengarkan yang mana siswa di minta untuk mengulang ini yang mana dapat membantu siswa untuk bias menguasai kemampuan mendengarkan. Kemampuan mendengarkan berkaitan dengan intonasi, tekanan, struktur penulisan, pengenalan pelafalan, latar belakang, dsb. Selain itu, dalam tempo mendengarkan, siswa merasa teks menjadi lebih cepat dari waktu ke waktu. Untuk
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efek dari teknik shadowing terhadap intonasi siswa setelah diterapkannya Teknik Shadowing pada pembelajaran mendengarkan. Penelitian ini menggunakan Quasi Non-randomized Experimental Research dan tes sebagai data instrument yang mana diterapkan kepada group eksperimental dan group control. Peneliti menggunakan SPSS untuk pengolahan data. Dari penelitian ini, peneliti menemukan adanya efek yang lemah dalam intonasi siswa setelah diterapkannya Teknik Shadowing dalam pembelajaran mendengarkan.
Shadowing technique is one of the listening techniques in which the listener is required to repeat students to master listening skills. Listening deals with intonation, stress, grammatical structure, recognize speech sounds, background knowledge, etc. Many students faced difficulties in learning listening skills. They felt unfamiliar with the accent of the speakers. Furthermore, in the speed of listening, students feel the text being too fast from time to time. To solve the problem, the intonation aspect should be mastered first by the students.
This study aimed to know there is an effect on students’ intonation after the teacher applies Shadowing Technique in listening. This study was quasi non-randomized experimental research and the researcher used test as the instruments of the data which applied for experimental and control group. Furthermore, the data was analyzed quantitatively by using SPSS. The findings of this study showed that there was a weak effect on intonation after the teacher applied Shadowing Technique in listening.