Pengembangan modelpembelajaran permainan bola kecil melalui permaonan bola tangkap kaitannya dengan ketrampilan motorik dan kognitf siswa kelas IV SD
Development of a small ball game learning model through catching ball games in relation to the motor and cognitive skills of fourth grade elementary school students
ABSTRAK
Widodo, Bintoro. 2021. Pengembangan Model Pembelajaran Permainan Bola Kecil Melalui Permainan Bola Tangkap Dalam Kaitannya Dengan Ketrampilan Motorik dan Kognitif Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Disertasi, Program Studi Ilmu Keolahragaan, Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, Pembimbing (I): Prof. Dr. Nurhasan, M.Kes., dan (II) Dr. Suroto, M.A. Ph.D.
Kata-kata Kunci: Model pembelajaran, Permainan bola kecil, Permainan bola tangkap, Ketrampilan Motorik, Kognitf
Penelitian ini bertujuan mengembangkan model permainan bola kecil (dalam hal ini permainan bola tangkap) untuk mengetahui ketrampilan motorik dan kognitif siswa, Pengembangan model pembelajaran ini ditujuakan pada pengembangan materi pembelajaran penjas pada materi permainan bola kecil untuk kelas IV sekolah dasar. Ketrampilan motorik yang dijadikan analisa adalah ketrampilan motorik menangkap bola dan ketrampilan motorik melempar bola. Pengembangan model permainan bola kecil ini bertujuan juga untuk mengetahui kognitif siswa seperti: kerjasama, pemecahan masalah, diskusi dan berpikir kritis.
Penelitian ini berpendekatan kualitatif, dengan menggunakan metode pengamatan ceklist pada pengamatan ketrampilan motorik melempar bola dan ketrampilan motorik menangkap bola. Pada kognitif siswa menggunakan hasil angket dan wawancara siswa. Hasil yang didapatkan dari penelitian ini pada ketrampilan motorik menangkap bola 80% siswa dengan jumlah 26 siswa dalam katagori sesuai dengan tingkat usia perkembangan ketrampilan menangkap bola. 20% masuk dalam katagori kurang sesuai dengan tingkat usia perkembangan ketrampilan menangkap bola. Untuk ketrampilan motorik melempar bola 80% siswa masuk katagori sesuai dengan tingkat usia perkembangan ketrampilan melempar bola. Dan 20% siswa dalam katagori kurang sesuai dengan tingkat usia perkembangan ketrampilan melempar bola. Untuk kognitif siswa melalui permainan bola tangkap menunjukan prilaku pada saat permainan seperti kerjasama, pemecahan masalah, diskudi dan berpikir kritis.
Penelitian ini dilakukan di SD Negeri Rampal Celaket 02 Kota Malang, Berdasarkan hasil analisa ketrampilan motorik dan kognitif siswa, permainan bola kecil melalui permainan bola tangkap dengan pengembangan model pembelajaran memberikan kontribusi pada hasil pencapaian tujuan pembelajaran permainan bola kecil. Hasil penelitian ini juga dapat membantu guru penjas khususnya pembelajaran materi bola kecil untuk meningkatkan ketrampilan siswa dan kognitif siswa kelas IV sekolah dasar.
ABSTRACT
Widodo, Bintoro. 2021 Development of small ball game learning Model Through Game in Relation to Fourth Grade Elementary School Students’ Motor and Cognitive Skilled Dissertasion, Sport Science Study Program, State University of Surabaya. Promotor (I): Prof. Dr. Nurhasan, M.Kes., and Co-Promotor (II) Dr. Suroto, M.A. Ph.D.
Kata-kata Kunci: Learning Model, Little ball game, catch ball Game, Motor Skill, Cognitive
This study aimed to develop a small ball game model (in this case a catch ball game) to determine students' motor and cognitive skills. The development of this learning model is aimed at developing physical education learning materials in small ball game material for grade IV elementary schools. The used motor skills for analysis ware the motor skills of catching the ball and the motor skills of throwing the ball. The development of this small ball game model also aimed to understand students' cognitive skills such as: cooperation, problem solving, discussion and critical thinking.
This research has a qualitative approach, using a checklist observation method on the observation of motor skills in throwing balls and motor skills in catching balls. The Students cognitive used the result of questionnaires and student interviews. The obtained result from this study on the motor skills of catching the ball 80% of students with a total of 26 students was in the category according to the age level of development of ball catching skills. 20% of studentd fell into the category less in accordance with the age level of development of ball catching skills. For motor skills in throwing balls, 80% of students ware categorized according to the age level of development of ball throwing skills. And 20% of students were in the category less in accordance with the age level of development of ball throwing skills. For the students cognitive through the game of catch ball, they showed behavior during the game such as cooperation, problem solving, study and critical thinking.
This research was conducted at SD Negeri Rampal Celaket 02 Malang City. Based on the results of the analysis of students' motor and cognitive skills, small ball games through catching ball games with the development of learning models contributed to the achievement of the learning objectives of small ball games. The results of this study could also help physical education teachers, especially in learning small ball material to improve skills and cognitive abilities of fourth grade elementary school students.