DEVELOPMENT OF FLASHCARD MEDIA FOR LEARNING NARRATIVE WRITING FOR ELEMENTARY SCHOOL CLASS V STUDENTS
Penelitian ini bertujuan memaparkan validitas media flashcard yang dikembangkan untuk pembelajaran Bahasa Indonesia materi menulis narasi. Pengembangan yang dilakukan menggunakan model ADDIE. Adanya pandemi “ COVID - 19 ” menjadi pertimbangan untuk dilaksanakan pengembangan hingga tahap ketiga, yaitu proses validasi media dan materi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media flashcard menghasilkan persentase validitas media sebesar 90% dan validitas materi sebesar 80%. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa media flashcard yang dikembangkan sangat valid untuk digunakan dalam pembelajaran Bahasa Indonesia materi narasi pada kelas V Sekolah Dasar.
This study aims to describe the validity of the use of flashcard media developed for Indonesian language learning in narrative writing material. Development carried out using the ADDIE model. The existence of the pandemic "COVID - 19" is a consideration for development to the third stage, namely the media and material validation process. The results showed that the flashcard media produced a media validity percentage of 90% and the validity of the material was 80%. From the results of the study, it can be concluded that the developed flashcard media is very valid for use in Indonesian language learning, narrative material in grade V Elementary School.