INNOVATION OF BANDENG BRAIN PACKAGING BU TUTIK SURABAYA
Banyaknya pengguna aktif internet menjadikan konsumen semakin selektif dalam memilih suatu produk, biasanya penilaian konsumen melalui tampilan luar sebuah produk atau kemasan produk. Saat ini kemasan juga memiliki peran penting dan mempunyai andil yang besar menjadi sarana promosi dalam memasarkan produk sehingga diperlukan sebuah inovasi kemasan. Salah satunya produk Otak-Otak Bandeng. Pesaing dan kompetitor yang semakin banyak dalam perkembangan usaha olahan makanan, menuntut inovasi dan kreatifitas dari para pemilik bisnis kuliner sekarang ini. Tidak hanya cita rasa, tetapi kemasan juga diharap mampu menjadi daya tarik tersendiri dari sebuah produk apalagi di era yang serba online. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui konsep inovasi kemasan, mengetahui proses perancangan kemasan, mengetahui wujud dan penerapan rancangan inovasi kemasan Otak-Otak Bandeng Bu Tutik. Jenis penelitian ini berupa kualitatif serta metode analisisnya menggunakan teknik SWOT untuk produk dan analisis VIEW untuk menganalisis fitur kemasan. Konsep perancangan kemasan produk Otak-Otak Bandeng Bu Tutik Surabaya menampilkan desain produk dengan inovasi baru yang lebih moderen, unik dan informatif. Dalam penerapan inovasi kemasan ini menghasilkan 6 kemasan yaitu 4 kemasan primer dan 2 kemasan sekunder dengan memiliki bentuk yang berbeda.
Kata Kunci : Inovasi, Kemasan, Otak-Otak Bandeng, Surabaya, Bu Tutik
The number of active internet users makes consumers more selective in choosing a product, usually consumer judgment through the outer appearance of a product or product packaging. Currently packaging also has an important role and has a big role in being a means of promotion in marketing products so that a packaging innovation is needed. One of them is the product of the Milkfish Brain. There are more and more competitors and competitors in the development of the food processing business, demanding innovation and creativity from today's culinary business owners. Not only the taste, but the packaging is also expected to be the main attraction of a product, especially in this era that is completely online. This study aims to determine the concept of packaging innovation, to know the packaging design process, to know the form and application of Bu Tutik's Brain-Otak Milkfish packaging innovation design. This type of research is qualitative and the analysis method uses SWOT techniques for products and VIEW analysis to analyze packaging features. The packaging design concept for Bu Tutik's Otak-Otak Milkfish Surabaya product packaging displays product designs with new innovations that are more modern, unique and informative. In the application of this packaging innovation, 6 packages are produced, namely 4 primary packages and 2 secondary packages with different shapes.
Keywords: Innovation, Packaging, Milkfish Brains, Surabaya, Mrs. Tutik