LITERACY SPONSORSHIP IN EFL GRADUATE STUDENTS LITERACY NARRATIVES
Susanti, Aprilia. 2020. Literacy Sponsorship in EFL Graduate Students’ Literacy Narratives. Tesis. Program studi Pendidikan Bahasa dan Sastra. Program pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. Pembimbing (1): Dra. Pratiwi Retnaningdyah, Ph.D, and Pembimbing (2): Ahmad Munir, Ph.D.
Kata-kata kunci: Sponsor Literasi, Literasi Naratif, ORIM framework, Funds of Knowledge, EFL dan literasi
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji sponsor literasi dari mahasiswa pascasarjana yang mengambil program studi pendidikan bahasa Inggris. Dua pertanyaan penelitian utama dalam penelitian ini adalah 1.) Bagaimana mahasiswa EFL memahami dirinya sebagai sponsor literasi? Dan 2.) Bagaimana pengalaman literasi masa lalu membentuk persepsi mereka sebagai sponsor literasi?
Dengan naratif inkuiri, penelitian ini menggunakan analisis dokumen dan wawancara untuk mendapatkan data. Hasilnya menunjukkan bahwa, pertama, sponsor literasi dari sepuluh subjek berkutat pada empat tema utama berdasarkan domainnya. Kedua, Pengalaman literasi masa lalu dapat dianalisis menggunakan ORIM framework. Agar lebih detil digunakan konsep funds of knowledge. Hasilnya, ditemukan delapan isu dalam tulisan para subjek. Ketiga, terdapat hubungan antara pengalaman literasi masa lalu dengan sponsor literasi. Keempat, Untuk mengakomodasi pengalaman literasi masa lalu dengan sponsor literasi, terjadi penyesuaian. Kelima, terdapat bukti yang jelas tentang pentingnya hubungan antara sekolah dengan rumah. Keenam, sebagai siswa, para subjek penelitian membuat ‘ruang ketiga’ sebagai bagian praktik literasi. Ketujuh, literasi naratif dapat digunakan untuk mengkaji sponsor literasi dan pengalaman literasi masa lalu.
Susanti, Aprilia. 2020. Literacy Sponsorship in EFL Graduate Students’ Literacy Narratives. Thesis. Language and Literature Education. Master degree. Advisor (1): Dra. Pratiwi Retnaningdyah, Ph.D, and Advisor (2): Ahmad Munir, Ph.D.
Keywords: Literacy sponsorship, Literacy Narrative, ORIM framework, Funds of Knowledge, EFL and literacy
This study is for all intents investigating literacy sponsorship of EFL graduate students through their literacy narratives. It explored the questions arises such as 1.) How do EFL graduate students perceive themselves as literacy sponsors? 2.) How do past literacy experiences shape the perceptions of EFL graduate students as literacy sponsor?
Using narrative inquiry, this study employed document analysis and interview in gaining data. The result indicates that First, literacy sponsorship of the ten participants circulates among four major themes which based on the domain of literacy. Second, Using ORIM framework, past literacy experience can be examined. To capture it in detail, fund of knowledge plays important role in showing how ORIM works. They are eight elements of fund of knowledge in the past literacy experiences. Third, there is interconnection between past literacy experience and the sponsorship. Fourth, adjustment is definite in accommodating past literacy experience with the sponsorship. Fifth, there is a clear cut which indicates the importance of home school connection. Sixth, as a student, the participants create their own third space for literacy practices. Seventh, literacy narrative can be used to investigate literacy sponsorship and past literacy experiences.