EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT (ESD) IN IPS LESSONS TO IMPROVE LOVECHARACTERISTICS OF STUDENTS IN SMP
Dularip.Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Education For Sustainable Development (ESD) Pada Mata Pelajaran IPS Untuk Meningkatkan Karakter Cinta Lingkungan Hidup Siswa Di SMP Nazatut Thullab Sampang”. Tesis. Ilmu Pendidikan Sosial. Pascasarjana. Universitas Negeri Surabaya. Pembimbing (1) Drs. Nasution, M.Ed., M.Hum., Ph.D. (2) Prof Dr. Aminuddin Kasdi,MS.
Kata Kunci: Education For Sustainable Development (ESD), Karakter Cinta Lingkungan.
Peranan pendidikan dalam kehidupan manusia merupakan suatu yang penting kaitannya dengan pembangunan masa depan, utamanya dalam melahirkan generasi yang peduli pada lingkungan sekitar. Maka pendidikan berkelanjutan salah satu model yang bisa menjadi rujukan dalam pengembangan pembelajaran yang berorientasi masa depan. Pembangunan berkelanjutan (Sustainable Development) dapat dicapai salah satunya melalui pendidikan. Pentingnya mengintegrasikan prinsip-prinsip pembengunan berkelanjutan dalam pembelajaran adalah untuk meningkatkan kualitas hidup manusia baik untuk masa sekarang maupun masa yang akan datang.
Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif, dengan jenis penelitian R&D dari Borg and Gall dengan tahapan 1) penelitian dan informasi; 2) perencanaan; 3) pengembangan produk; 4) uji lapangan awal; 5) revisi produk utama; 6) uji lapangan lanjut; 7) revisi produk operasional; 8) uji lapangan operasional; 9) uji lapangan ahir; dan 10) diseminasi dan implementasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku yang ajar IPS berbasis Education For Sustainable Development (ESD) mampu merespon peserta didik dalam mengembangkan karakter kecintaan terhadap lingkungan. Hal ini juga berdasarkan dari hasil perhitungan thitung lebih besar dari ttabel. Maka Ho ditolak dan Ha diterima, sehingga terdapat perbedaan yang signifikan antara nilai siswa sebelum dan sesudah menggunakan modul pembelajaran IPS berbasis Education For Sustainable Development (ESD).
ABSTRACT
Dularip. 2020. Development of Education For Sustainable Development (ESD) -based Teaching Materials in Social Studies Subjects to Improve the Character of Love for the Environment of Students at SMP Nazatut Thullab Sampang ”. Thesis. Social Education Sciences. Postgraduate. Surabaya State University. Advisors (1) Drs. Nasution, M.Ed., M.Hum., Ph.D. (2) Prof. Dr. Aminuddin Kasdi, MS.
Keywords: Education For Sustainable Development (ESD), Character Love the Environment.
The role of education in human life is an important thing in relation to future development, especially in giving birth to generations who care about the environment. So continuing education is one model that can be used as a reference in developing future-oriented learning. One of the ways to achieve sustainable development is through education. The importance of integrating the principles of sustainable development in learning is to improve the quality of human life for both the present and the future.
This research is a quantitative research, with the type of R&D research from Borg and Gall with stages 1) research and information; 2) planning; 3) product development; 4) initial field test; 5) major product revisions; 6) further field testing; 7) operational product revisions; 8) operational field test; 9) final field test; and 10) dissemination and implementation.
The results showed that the social studies teaching books based on Education For Sustainable Development (ESD) were able to respond to students in developing a character of love for the environment. This is also based on the results of the calculation of t count is greater than t table. So Ho is rejected and Ha is accepted, so there is a significant difference between student scores before and after using the Education For Sustainable Development (ESD) -based social studies learning module.