PENGARUH PENGENALAN LAPANGAN PERSEKOLAHAN DAN KONSEP DIRI TERHADAP MINAT MENJADI GURU
THE EFFECT OF SCHOOL FIELD INTRODUCTION AND SELF-CONCEPT ON INTEREST TO BE A TEACHER
Penelitian ini dilatar belakangi dengan adanya fenomena yang berlangsung bahwa tengah banyak mahasiswa Prodi Pendidikan yang tidak berkeinginan menjadi guru. Tujuan dari penelitian ini merupakan untuk mengenali intensi mahasiswa menjadi guru pada mahasiswa Fakultas Ekonomi Prodi Pendidikan Ekonomi 2018 Universitas Negeri Surabaya dengan responden sebesar 65 mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif memakai tata cara pengumpulan informasi yang berbentuk angket. Informasi yang didapat diolah memakai SPSS tipe 25. Hasil penelitian ini ( 1) variable Identifikasi Lapangan Persekolahan berpengaruh signifikan terhadap variable minat mahasiswa menjadi guru( 2) variable rancangan diri berpengaruh signifikan terhadap variable minat mahasiswa menjadi guru ( 3) terdapat pengaruh signifikan secara simultan variabel Pengenalan Lapangan persekolahan dan konsep diri kapada minat mahasiswa menjadi guru.
Kata Kunci : Pengenalan Lapangan Persekolahan, Konsep Diri, Minat Menjadi Guru
This research is motivated by the ongoing phenomenon that there are many Education Study Program students who do not want to become teachers. The purpose of this study is to identify the attention of students to become teachers at the students of the Faculty of Economics, 2018 Economics Education Study Program, Surabaya State University with 65 students as respondents. This study uses a quantitative method using procedures for collecting information in the form of a questionnaire. The information obtained is processed using SPSS type 25. The results of this study (1) the variable of School Field Identification has an important influence on the variable of student interest in becoming a teacher (2) the variable of self-design has an important influence on the variable of student interest in becoming a teacher (3) there is a simultaneous influence of the variable introduction The field of education and self-concept of students' interest in becoming teachers.
Keywords: Introduction to the School Field, Self-Concept, Interest in Becoming a Teacher