THE FORMALITY AND FUNCTION OF PRODUCT ADVERSITING LANGUAGE ON LAZADA
Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan keformalan bahasa iklan produk di Lazada dan fungsi bahasa iklan produk di Lazada. Dalam penelitian ini digunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Data penelitian ini berupa kutipan kalimat iklan produk di Lazada. Analisis data dalam penelitian ini dilakukan melalui beberapa tahap, yaitu mengumpulkan iklan produk dalam Lazada, mendata dan mencatat penggunaan variasi bahasa, menentukan tingkat keformalan dan fungsi pada variasi bahasa yang digunakan, menganlisis setiap jenis keformalan dan fungsinya, dan yang terakhir membuat simpulan. Hasil analisis data pada penelitian ini adalah tingkat keformalan dalam kalimat iklan di Lazada terdapat empat jenis, yaitu ragam resmi, ragam usaha, ragam santai, dan ragam akrab. Fungsi bahasa dalam kalimat iklan di Lazada terdapat tiga jenis, yaitu fungsi direktif, fungsi interaksional, fungsi informasional. Pada tabel 1 ragam resmi terdapat fungsi direktif, fungsi interaksional, dan fungsi informasional. Pada tabel 2 ragam usaha terdapat fungsi direktif dan fungsi informasional. Pada tabel 3 ragam santai fungsi direktif, fungsi interaksional, dan fungsi informasional. Pada tabel 4 ragam akrab terdapat fungsi direktif, fungsi interaksional, dan fungsi informasional.
Kata Kunci: Keformalan Bahasa, Fungsi Bahasa, Iklan Lazada
This study aims to describe the formality of product advertising language in Lazada and the function of product advertising language in Lazada. In this study used a descriptive method with a qualitative approach. The data of this research is in the form of excerpts from product advertisements on Lazada. Data analysis in this study was carried out through several stages, namely collecting product advertisements in Lazada, recording and recording the use of language variations, determining the level of formality and function in the language variations used, analyzing each type of formality and function, and finally making conclusions.The results of data analysis in this study are the level of formality in advertising sentences on Lazada, there are four types, namely the official variety, the business variety, the casual variety, and the familiar variety. There are three types of language functions in advertising sentences on Lazada, namely directive functions, interactional functions, and informational functions. In table 1 of the official variety, there are directive functions, interactional functions, and informational functions. In table 2, there are directive functions and informational functions. In table 3 the relaxed variety of directive functions, interactional functions, and informational functions. In table 4 the familiar variety contains directive functions, interactional functions, and informational functions.
Keywords: Language Formality, Language function, Lazada Advertising