PENERAPAN TEKNIK “TALUBIN” DALAM PEMBUATAN RAGAM HIAS PADA SISWA KELAS VII-1 SMPN 1 PRAMBON NGANJUK
APPLICATION OF “TALUBIN” TECHNIQUE IN THE MAKING OF DECORATIVE DIVERSITY IN CLASS VII-1 STUDENTS OF SMPN 1 PRAMBON NGANJUK
Pembelajaran Seni Budaya khususnya Seni Rupa BAB Menggambar Ragam Hias pada kelas VII-1 SMPN 1 Prambon Nganjuk dilaksanakan dengan metode ceramah, diskusi dan penugasan. Guru menugaskan siswa menggambar bebas tanpa mendemonstrasikan pembelajaran yang mengakibatkan siswa kurang serius dalam menerima pelajaran dan menghasilkan karya. Melalui penerapan teknik “Talubin” (Tata Letak Ubin) yaitu teknik menggambar ragam hias dengan mengulang suatu motif gambar pada pengaturan petak sejajar yang diharapkan dapat menjadi alternatif bagi guru agar siswa lebih antusias dalam pembelajaran dan berkarya membuat ragam hias.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan persiapan pembelajaran ragam hias dengan penerapan teknik “Talubin” pada siswa kelas VII-1 SMPN 1 Prambon Nganjuk, mendeskripsikan penerapan teknik ”Talubin” dalam pembuatan ragam hias pada siswa kelas VII-1 SMPN 1 Prambon Nganjuk, mengetahui dan mendeskripsikan hasil karya dari penerapan teknik ”Talubin” dalam pembuatan ragam hias pada siswa kelas VII-1 SMPN 1 Prambon Nganjuk dan mendeskripsikan respon siswa kelas VII-1 SMPN 1 Prambon Nganjuk terhadap penerapan teknik “Talubin” dalam pembuatan ragam hias.
Sejalan dengan tujuan tersebut maka penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif deskriptif. Sumber data utama yaitu angket siswa dan karya ragam hias siswa kelas VII-1 SMPN 1 Prambon Nganjuk. Sedangkan data pendukung meliputi hasil wawancara dan observasi. Data penelitian dianalisis melalui reduksi data, penyajian data, dan menarik kesimpulan.
Persiapan pembelajaran ragam hias dengan penerapan teknik “Talubin” diawali dengan penyusunan RPP, menyiapkan media pembelajaran, serta alat dan bahan yang akan digunakan untuk penerapan teknik “Talubin”. Sedangkan penerapan teknik “Talubin” dilaksanakan selama dua pertemuan. Hasil karya siswa dilihat berdasarkan kategori penilaian kesesuaian dengan teknik, orisinalitas, kreativitas, dan waktu mengerjakan. Pada pengisian angket, disebutkan 25 siswa belum mengetahui teknik “Talubin”dan berdasarkan pendapat siswa antara lain mudah dipahami, menyenangkan, dan dapat menggambar lebih cepat. Sedangkan kesulitannya meliputi membuat garis dan kolom, menentukan ide, memindahkan pola. Dari pendapat yang telah disebutkan, dapat disimpulkan bahwa penerapan teknik “Talubin” memiliki kemudahan dan kesulitan.
Kata Kunci : Teknik “Talubin”, Menggambar Ragam Hias, Pembelajaran Seni Budaya
Learning Cultural Arts, especially Fine Arts CHAPTER Drawing Ornamental Variety in class VII-1 of SMPN 1 Prambon Nganjuk was carried out using lecture, discussion and assignment methods. The teacher assigns students to draw freely without demonstrating learning which results in students being less serious in receiving lessons and producing work. Through the application of the "Talubin" (Tile Layout) technique, which is a technique of drawing decorative designs by repeating an image motif on a parallel plot arrangement which is expected to be an alternative for teachers so that students are more enthusiastic in learning and creating decorative works.
This study aims to describe the preparation for making decorative styles by applying the "Talubin" technique to class VII-1 students of SMPN 1 Prambon Nganjuk, to describe the application of the "Talubin" technique in making decorative styles for class VII-1 students of SMPN 1 Prambon Nganjuk, knowing and describing the work of the application of the "Talubin" technique in the making of decorative styles in class VII-1 students of SMPN 1 Prambon Nganjuk and describing the responses of grade VII-1 students of SMPN 1 Prambon Nganjuk to the application of the "Talubin" technique in making decorative styles.
In line with these objectives, this study uses descriptive qualitative research. The main data sources were student questionnaires and class VII-1 students' decorative works of SMPN 1 Prambon Nganjuk. While the supporting data includes the results of interviews and observations. The research data were analyzed through data reduction, data presentation, and drawing conclusions.
Preparation for learning decorative styles by applying the "Talubin" technique begins with the preparation of lesson plans, preparing learning media, as well as tools and materials that will be used to apply the "Talubin" technique. Meanwhile, the application of the "Talubin" technique was carried out for two meetings. Students' work is viewed based on the category of conformity assessment with technique, originality, creativity, and working time. In filling out the questionnaire, it was stated that 25 students did not know the "Talubin" technique and based on the students' opinions, it was easy to understand, fun, and could draw faster. While the difficulties include making lines and columns, determining ideas, moving patterns. From the aforementioned opinions, it can be concluded that the application of the "Talubin" technique has both ease and difficulty.
Keywords: "Talubin" technique, Decorative Drawing, Cultural Arts Learning