LITERATURE REVIEW ON THE APPLICATION OF COMPUTER-BASED LEARNING MEDIA WITH RPG (ROLE PLAYING GAME) GAME MEDIA IN THE SUBJECT OF LEARNING THE APPLICATION OF POWER ELECTRONICS AND COMMUNICATION CIRCUIT IN SURABAYA’S STATE VOCATIONAL SCHOOL 5
Ide penulisan artikel ini dilatarbelakangi dari hasil observasi yang dilaksanakan di SMKN 5 Surabaya yang menunjukkan bahwa terdapat permasalahan dalam proses belajar mengajar yaitu banyaknya siswa yang mendapatkan hasil belajar kurang dari KKM untuk mata pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Daya dan Komunikasi sehingga sering diadakan remidial untuk mencapai KKM. Oleh karena itu, artikel ini ditulis untuk menjelaskan media pembelajaran yang mampu untuk meningkatkan hasil belajar, minat dan motivasi siswa pada mata pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Daya dan Komunikasi.
Media pembelajaran adalah seperangkat alat bantu yang dapat digunakan sebagai sumber belajar oleh guru dalam menyampaikan materi kepada siswa atau peserta didik sehingga tercipta proses belajar yang efektif dan efisien. RPG adalah sebuah genre game dimana pemain berperan sebagai orang lain untuk tugas dan tujuan tertentu. Belum ada penerapan media pembelajaran game RPG untuk mata pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Daya dan Komunikasi. Selain itu, game RPG ini memiliki kelebihan daripada game RPG lainnya dikarenakan kemudahannya dalam bermain dan pemain tidak akan bosan dengan level yang ada di dalam game.
Ketika siswa sudah mendapatkan materi lewat media pembelajaran berbasis komputer dengan media game RPG, siswa dimungkinkan mampu mendapatkan nilai tes hasil belajar dengan lebih baik, lebih bersemangat dan termotivasi untuk belajar mata pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Daya dan Komunikasi.
Kata Kunci: Media Pembelajaran, Pembelajaran Berbasis Komputer, Role Playing Game.
The idea of writing this article is motivated by the results of observations carried out at SMKN 5 Surabaya which shows that there are problems in the learning process that many students get less learning outcomes from KKM for the subjects of Application of Power and Communication Electronic Circuit so that remedials are often held to achieve KKM. Therefore, this article was written to explain learning media that are able to improve student learning outcomes, interests and motivation in the subject of the Application of Power and Communication Electronic Circuits.
Learning media is a set of tools that can be used as a source of learning by teachers in delivering material to students or students so that an effective and efficient learning process is created. RPG is a genre of game where the player acts as someone else for a specific task and purpose. There is no application of RPG game learning media for the subject of the Application of Power and Communication Electronics Series. In addition, this RPG game has advantages over other RPG games because of its ease in playing and players will not be bored with the level that is in the game.
When students have obtained material through computer-based learning media with RPG game media, students may be able to get better test scores, they more enthusiastic and motivated to learn subjects Application of Power and Communication Electronic Circuits.
Keywords: Learning Media, Computer Based Learning, Role Playing Game.