KEEFEKTIFAN TEKNIK COGNITIVE RESTRUCTURING DALAM MENGURANGI STRES AKADEMIK YANG DIALAMI PESERTA DIDIK
EFFECTIVENESS OF COGNITIVE RESTRUCTURING TECHNIQUES IN REDUCE ACADEMIC STRESS EXPERIENCE BY STUDENTS
Stres dialami dalam berbagai fase kehidupan manusia, salah satunya dialami oleh individu yang dalam fase remaja. Hal ini dikarenakan pada usia remaja yang masih dalam fase transisi, kemampuan berpikir, menstabilkan emosi hingga penyelesaian konflik belum sepenuhnya dapat mereka atasi. Khususnya pada permasalahan akademik yang membebani peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk membantu mengurangi stres yang dialami peserta didik dengan bantuan teknik cognitive restructuring. Metode penelitian menggunakan studi kepustakaan yang menghimpun segala sumber data baik jurnal ataupun buku untuk mendapatkan informasi terkait keefektifan teknik tersebut dalam menangani stres akademik. Data yang terhimpun akan dilakukan penganalisisan isi. Fokus penelitian yang ada dalam penelitian ini ialah : 1. Bagaimana ruang lingkup dalam mengimplentasikan teknik cognitive restructuring untuk mengurangi stres akademik yang dialami peserta didik? 2. Bagaimana perlakuan yang diberikan pada penerapan teknik cognitivre restructring dalam mengurangi stres akademik peserta didik ? 3. Bagaimana keefektifan teknik cognitivre restructring dalam mengurangi stres akademik peserta didik ?. Berdasarkan hasil penelitian dapat diketahui bahwa ruang lingkup implementasi teknik cognitive restructuring dalam mengurangi stres adalah mengurangi gejala yang muncul yakni di aspek kognitif hingga perilaku. Prosedur yang diberikan harus meliputi berbagai tahap, mulai dari identifikasi hingga aplikasi pemikiran positif. Teknik cognitve restructuring efektif dalam mengurangi stres akademik yang dialami peserta didik. Dalam upaya mengurangi stres akademik, teknik cognitive restructuring direkomendasikan untuk dapat membantu konseli mengubah pemikiran menjadi lebih adaptif.
Kata Kunci: Teknik Cognitive Restructuring, Stres Akademik, Peserta Didik
Stress is experienced in various phases of human life, one of which is experienced by individuals who are in their adolescent phase. This teenagers who are still in the transition phase, their ability to think, stabilize emotions, or engage in conflict resolution has not been fully overcome by them. especially on academic problems that burden students. This study aims to help reduce the stress experienced by students with the help of interventions, namely cognitive restructuring techniques. The research method uses a literature study that collects all data sources, both journals and books, to obtain information regarding the effectiveness of these techniques to decrease academic stress. The collected data will be analyzed for content. The focus of the research in this study is: 1. What is the scope of implementing cognitive restructuring techniques to reduce academic stress experienced by students? 2. How is the treatment given to the application of cognitive restructuring techniques in reducing students' academic stress? 3. How effective is cognitive restructuring in reducing students' academic stress? Based on the results of the study, it can be seen that the scope of the implementation of cognitive restructuring techniques in reducing stress is to reduce the symptoms that arise, namely in the cognitive-behavioral aspects. The given procedure should cover various stages, from identification to the application of positive thinking. Cognitive restructuring techniques are effective in reducing academic stress experienced by students. In an effort to reduce academic stress, cognitive restructuring techniques are recommended to help counselees change their thinking to become more adaptive.
Keywords: Cognitive Restructuring, Academic Stress, Students