Tujuan penulisan artikel ini memaparkan pentingnya kompetensi digital guru dalam menyongsong pendidikan di era revolusi industry 4.0 dengan perubahan dan perkembangan teknologi yang pesat agar dapat menyelenggarakan pembelajaran yang inovatif. Penulisan artikel ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode PRISMA (Preferred Reporting Items for Systemic Reviews and Meta-analysis) dalam rentang tahun artikel 2017-2022. Hasil dari systematic literature review menunjukkan bahwa dalam meningkatkan kompetensi digital guru yang dibutuhkan dalam era revolusi industry 4.0 mencakup 1.) Memahami kerja dan model penggunaan perangkat digital sehingga mengetahui kekurangan dan kelebihannya dan bisa disesuaikan dengan metode ajar, rencana ajar bahkan tujuan dari pembelajaran, 2.) Mengintegrasikan teknologi digital kedalam proses perencanaan, pelaksanaan ,penilaian dan evaluasi pembelajaran agar dapat berjalan secara efektif dan efisien, 3.) Guru menggunakan teknologi digital untuk pengembangan profesi berkelanjutan. sehingga guru dapat mengoptimalkan penggunaan teknologi digital dalam menunjang proses belajar mengajar yang berlangsung dikelas.
Kata Kunci: Kompetensi guru, kompetensi digital guru, inovasi pembelajaran, dan revolusi Industri 4.0
The purpose of writing this article describes the importance of digital teacher competence in welcoming education in the era of the industrial revolution 4.0 with rapid technological changes and developments so that they can organize innovative learning. The writing of this article uses a qualitative approach using the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systemic Review and Meta-analysis) method in the 2017-2022 article year range. The results of a systematic literature review show that in improving teacher digital competence needed in the era of the industrial revolution 4.0 includes 1.) Understanding the work and models of using digital devices so that they know their strengths and weaknesses and can be adapted to learning methods, lesson plans and even learning objectives, 2 .) Integrating digital technology into the process of planning, implementing, assessing and evaluating learning so that it can run effectively and efficiently, 3.) Teachers use digital technology for continuous professional development. so that teachers can optimize the use of digital technology in supporting the teaching and learning process that takes place in class.
Keyword: Teacher competences, teacher digital competence, learning innovation, and industrial revolution 4.0