Literasi Matematik Siswa SMA dalam menyelesaikan soal Model PISA ditinjau dari gaya Kognitif Sistematis dan Intuitif
High School Students' Mathematical Literacy in solving PISA Model questions in terms of Systematic Cognitive and Intuitive styles
Utama, Dikey Putra, 2023. Literasi Matematik Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Model PISA Ditinjau dari Gaya Kognitif Sistematis dan Intuitif. Tesis, Program Studi S2-Pendidikan Matematika, Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, Pembimbing: (1) Prof. Dr. Mega Teguh Budiarto, M.Pd. dan (II) Dr. Hj. Masriyah, M.Pd.
Kata-kata Kunci: Literasi Matematik, PISA, Gaya Kognitif Sistematis dan Intuitif.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif yang bertujuan untuk mendeskripsikan literasi matematik siswa SMA bergaya kognitif sistematis dan Intuitif dalam menyelesaikan soal model PISA.
Tes gaya kognitif Cognitive Style Inventory (CSI) dan Tes Kemampuan Matematika (TKM) digunakan untuk memilih subjek penelitian. Dipilih masing-masing satu siswa dengan gaya kognitif sistematis dan satu siswa dengan gaya kognitif intuitif berkemampuan matematika yang setara dan jenis kelamin yang sama. Hasil Tes Literasi Matematik (TLM) dan wawancara berbasis tes digunakan untuk mengumpulkan data literasi matematik siswa. Triangulasi waktu digunakan untuk menguji kredibilitas temuan yang diperoleh. Teknik analisis data meliputi reduksi data, penyajian, dan penarikan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa literasi matematik siswa bergaya kognitif sistematis (SA) dalam menyelesaikan soal model PISA uncertainty and data (ketidakpastian dan data) ketika formulate (merumuskan), mengidentifikasi informasi yang diperoleh dari kedua soal lebih detail dan lebih berhati-hati dalam memahami soal. SA merepresentasikan soal ke dalam konsep atau materi yang terkait dengan soal yaitu konsep atau materi persentase, perbandingan, penjumlahan, dan perkalian serta mengubah soal ke dalam simbol atau model matematika yang sesuai. Ketika employ (merumuskan), merancang dan menggunakan strategi dalam proses mencari solusi mengidentifikasi informasi yang diketahui dari soal terlebih dahulu kemudian mengaplikasikannya ke dalam penjumlahan, pembagian, dan perkalian. Menerapkan fakta, prosedur, konsep, dan penalaran matematis dalam untuk mencari solusi menggunakan penjumlahan dan perkalian serta mengubah menjadi persentase. Ketika interpret (menafsirkan), menafsirkan kembali hasil matematika yang diperoleh ke dalam masalah kontekstual, menyatakan kebenaran jawaban yang diperolehnya dan memberikan argumen mendukung menjelaskan dan memberikan argumen yang logis mengapa hasil matematika yang diperolehnya dapat diterima.
Literasi matematik siswa bergaya kognitif intuitif (IN) dalam menyelesaikan soal model PISA uncertainty and data (ketidakpastian dan data) ketika formulate (merumuskan), mengidentifikasi informasi yang diperlukan dalam menyelesaikan soal secara umum melihat pertanyaan dan data di tabel kemudian membuat alur berpikir bagaimana cara mengerjakan soal. IN merepresentasikan konsep atau materi yang terkait dengan soal yaitu konsep atau materi perbandingan, penjumlahan, dan perkalian serta mengubah soal kedalam simbol atau model matematika yang sesuai. Ketika employ (merumuskan), siswa intuitif (IN) merancang dan menggunakan strategi dalam proses mencari solusi, menyelesaikan masalah menggunakan konsep perbandingan. Menerapkan fakta, prosedur, konsep, dan penalaran matematis dalam mencari solusi, menggunakan penjumlahan, perkalian dan konsep perbandingan. Ketika interpret (menafsirkan), siswa intuitif (IN) menafsirkan kembali hasil matematika yang diperoleh ke dalam masalah kontekstual, mennyatakan kebenaran jawaban yang diperolehnya dan memberikan argumen mendukung. Menjelaskan dan memberikan argumen yang logis mengapa hasil matematika yang diperolehnya dapat diterima.
ABSTRACT
Utama, Dikey Putra, 2023. High School Students' Mathematical Literacy in Solving PISA Model Problems in View of Systematic and Intuitive Cognitive Styles. Thesis, S2-Mathematics Education Study Program, Postgraduate Program at Surabaya State University, Advisors: (1) Prof. Dr. Mega Teguh Budiarto, M.Pd. and (II) Dr. Hj. Masriyah, M.Pd.
Key Words: Mathematical Literacy, PISA, Systematic and Intuitive Cognitive Style.
This research is a qualitative descriptive study that aims to describe the mathematical literacy of high school students in a systematic cognitive and intuitive style in solving PISA model problems.
Cognitive Style Inventory (CSI) cognitive style tests and Mathematical Ability Tests (TKM) were used to select research subjects. One student was selected each with a systematic cognitive style and one student with an intuitive cognitive style with equal mathematical abilities and the same sex. The results of the Mathematical Literacy Test (TLM) and test-based interviews were used to collect data on students' mathematical literacy. Time triangulation was used to test the credibility of the findings obtained. Data analysis techniques include data reduction, presentation, and drawing conclusions.
The results showed that the mathematical literacy of students with systematic cognitive style (SA) in solving PISA uncertainty and data model problems (uncertainty and data) when formulating, identified the information obtained from the two questions in more detail and was more careful in understanding the questions. SA represents the problem into concepts or material related to the problem, namely the concept or material of percentages, comparison, addition, and multiplication and transforms the problem into the appropriate mathematical symbol or model. When employing (formulating), designing and using strategies in the process of finding solutions identify information that is known from the problem first and then apply it to addition, division and multiplication. Applying facts, procedures, concepts, and mathematical reasoning to find solutions using addition and multiplication and converting them into percentages. When interpreting, reinterpreting the mathematical results obtained into contextual problems, stating the correctness of the answers obtained and providing supporting arguments explaining and providing logical arguments why the mathematical results obtained are acceptable.
Mathematical literacy of students with intuitive cognitive style (IN) in solving PISA uncertainty and data model problems (uncertainty and data) when formulating (formulating), identifying the information needed to solve problems in general looking at questions and data in tables then making a flow of thinking how to do it question. IN represents the concept or material related to the problem, namely the concept or material of comparison, addition, and multiplication and transforms the problem into the appropriate mathematical symbol or model. When employing (formulating), intuitive students (IN) design and use strategies in the process of finding solutions, solving problems using comparative concepts. Apply facts, procedures, concepts, and mathematical reasoning in finding solutions, using addition, multiplication and comparison concepts. When interpreting, students intuitively (IN) reinterpret the mathematical results obtained into contextual problems, stating the correctness of the answers they get and providing supporting arguments. Explain and provide logical arguments why the mathematical results obtained are acceptable.