ANALISIS KEMAMPUAN NUMERASI SISWA SMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM (AKM)
ANALYSIS OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ NUMERATION ABILITY IN SOLVING THE MINIMUM COMPETENCY ASSESSMENT (MCA)
AKM berfungsi untuk mengukur kompetensi siswa maka soal AKM terdiri dari berbagai konten atau topik, beragam konteks serta beberapa tingkat proses kognitif. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan tujuan untuk mendeskripsikan kemampuan numerasi siswa SMA dalam meyelesaikan soal AKM. Subjek penelitian ini adalah tiga orang siswa dari kelas X dengan diberikan soal tes AKM dan melakukan wawancara. Hasil penelitian ini yaitu berdasarkan hasil tes soal AKM dari 15 siswa terdapat 11 siswa dengan kemampuan numerasi rendah, tiga siswa dengan kemampuan numerasi sedang, dan satu orang siswa dengan kemampuan numerasi tinggi. Berdasarkan hasil wawancara, siswa dengan kemampuan numerasi rendah pada level pemahaman menentukan informasi dari bacaan dengan tepat, pada level penerapan siswa belum mampu memberikan solusi penyelesaian dari soal, dan pada level penalaran siswa belum mampu menganalisis dan menyelesaikan soal. Siswa dengan kemampuan numerasi sedang pada level pemahaman mendapatkan informasi dari bacaan dengan tepat, pada level penerapan siswa memberikan solusi penyelesaian dari soal, dan pada level penalaran siswa cukup mampu dalam menganalisis dan menyelesaikan soal dan disertai alasan yang tepat. Sedangkan siswa dengan kemampuan numerasi tinggi pada level pemahaman mendapatkan informasi dari bacaan dengan tepat sehingga siswa memahami soal, pada level penerapan siswa memberikan solusi penyelesaian dari soal, dan pada level penalaran siswa mampu menganalisis dan menyelesaikan soal disertai alasan yang tepat. Peneliti menyarankan agar guru dan siswa memperbanyak latihan soal AKM untuk melatih kemampuan numerasi siswa dalam pemahaman, penerapan, dan penalaran siswa agar siswa menjadi terbiasa dalam proses kognitifnya serta mempersiapkan siswa menghadapi soal AKM.
AKM functions to measure student competence, so the AKM questions consist of various content or topics, various contexts, and several levels of cognitive processes. This study uses a descriptive qualitative method with the aim of describing the numeracy skills of high school students in solving AKM questions. The subjects of this study were three students from class X who were given AKM test questions and conducted interviews. The results of this study are based on the results of the AKM test questions from 15 students, there are 11 students with low numeracy abilities, three students with moderate numeracy abilities, and one student with high numeracy abilities. Based on the results of interviews, students with low numeracy skills at the level of knowledge determine information from reading correctly, at the level of application students have not been able to provide solutions to solving problems, and at the level of reasoning, students have not been able to analyze and solve problems. Students with moderate numeracy skills at the level of knowledge get information from reading correctly, at the level of application students provide solutions to solving problems, and at the level of reasoning, students are quite capable of analyzing and solving problems accompanied by appropriate reasons. While students with high numeracy skills at the level of knowledge, get information from reading correctly so that students understand the problem, at the level of application students provide solutions to solving problems, and at the level of reasoning, students are able to analyze and solve problems with the right reasons. The researcher suggests that teachers and students increase their AKM practice questions to train students' numeracy skills in understanding, applying, and reasoning students so that students become accustomed to their cognitive processes and prepare students to face AKM questions.