Pendidikan merupakan kebutuhan hidup manusia. Pendidikan yang layak dapat diperoleh di sekolah dan dipengaruhi oleh beberapa hal, salah satunya model pembelajaran yang diterapkan. Model pembelajaran yang tepat dapat membantu peserta didik dalam mengetahui serta memahami yang disajikan guru. Apabila peserta didik mampu memahami dan menguasai materi ajar maka pembelajaran lebih efektif.
Salah satu model pembelajaran yang efektif dalam pembelajaran matematika yang digunakan dalam penelitian ini adalah Problem Based Learning (PBL). PBL adalah model pembelajaran yang mendorong peserta didik untuk belajar membangun pengetahuan serta tercipta kerjasama antar anggota suatu tim dalam menyelesaiakan suatu masalah nyata. Sejalan dengan dengan model pembelajaran, maka diperlukan pendekatan pembelajaran, yakni pendekatan kontekstual (contextual teaching and learning (CTL)). CTL adalah konsep pembelajaran yang menekankan keterlibatan seluruh peserta didik untuk memahami isi materi yang diberikan guru dengan mengaitkan materi pembelajaran kedalam konteks kehidupan nyata yang dialami peserta didik agar peserta didik dapat dengan mudah memahami isi materi yang diberikan guru.
Tujuan dari penelitian ini mendeskripsikan pengelolaan pembelajaran oleh guru, aktivitas peserta didik, tes hasil belajar peserta didik dan respon peserta didik setelah mengikuti pembelajaran Problem based Learning (PBL) dengan pendekatan kontekstual (CTL) dalam menyelesaikan masalah matematika.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan metode observasi untuk mendapatkan data mengenai pengelolaan pembelajaran oleh guru dan aktivitas peserta didik, metode tes untuk mengetahui ketuntasan belajar, dan metode angket untuk mengetahui respon peserta didik setelah mengikuti pembelajaran.
Hasil penelitian menunjukan bahwa pengelolaan pembelajaran oleh guru pada kategori baik; aktivitas peserta didik selama mengikuti pembelajaran dalam kategori aktif; ketuntasan belajar klasikal peserta didik dengan persentase 87,098%; Respon peserta didik setelah mengikuti pembelajaran adalah positif karena 75% respon peserta didik terhadap pembelajaran yang dilaksanakan adalah baik.
Kata kunci: Model Problem based Learning (PBL), Pendekatan Kontektual
Education is a necessity of human life. Decent education can be obtained in schools that carry out learning well and effectively. The success of this learning is influenced by several factors. One of these factors is the learning model that is applied. The right learning model can help students to understand and master the material taught by the teacher. If students are able to understand and master the material taught by the teacher, learning becomes more effective.
One of effective learning models in mathematics learning is Problem Based Learning (PBL). PBL is a learning model that encourages students to learn to build knowledge and create collaboration between members in groups to solve a real problem. The learning approach used in PBL is a contextual approach (Contextual Teaching and Learning (CTL)). CTL is a learning concept that emphasizes the involvement of all students to understand the content of the material provided by the teacher by linking learning material into the real-life context experienced by students. This is so that students can easily understand the contents of the material given by the teacher.
The purpose of this study was to describe the application of Problem ased Learning (PBL) learning models and contextual approaches (CTL) in solving mathematical problems. This includes the activities of the teacher in managing learning, student activities, tests of student learning outcomes, and student responses after following the learning.
This research is a descriptive research. While the technique of data collection is done by observation methods, test methods, and questionnaires. The observation method is carried out to obtain data regarding the management of learning by teachers and student activities. The test method is done to find out the completeness of learning. The questionnaire method was carried out to determine student responses after following the learning.
The results of the study show that the management of learning carried out by teachers belongs to the good category; student activities during the study show active categories; classical learning completeness of students reaches a percentage of 87,098%; While the responses of students after participating in learning are positive, this is indicated by the students' good response to learning carried out reaching a percentage of 75%.
Keywords: Problem based Learning (PBL) Learning Model, Contextual Approach