LEARNING WEST MUSIC CONCEPTS THROUGH THE EXPERIENCE OF LEARNING TONALITY AT LABSCHOOL UNESA CLASS XI HIGH SCHOOL
Pembelajaran konsep musik barat merupakan salah satu materi di SMA kelas XI. Pembelajaran musik barat secara umum sangatlah kompleks dalam mengenal musik tonal, modal, atonal. Dengan kompleksnya materi ini, dalam pembelajaran memerlukan pendekatan yang dapat memudahkan siswa dalam penguasaannya. Di SMA Labschool Unesa, pembelajaran konsep musik barat ini dilaksanakan menggunakan pengalaman belajar tonalitas, maka hal tersebut sangat menarik dan perlu di kaji lebih lanjut. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendiskripsikan pelaksanaan pembelajaran musik barat melalui pengalaman belajar tonalitas, (2) bagaimana hasil pelaksanaan melalui pengalaman belajar tonalitas. Pendekatan penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Objek dalam penelitian ini pembelajaran musik barat dengan menggunakan pengalaman belajar tonalitas di SMA Labschool Unesa. Sumber data primer dalam penelitan ini adalah peristiwa pembelajaran musik yaitu guru dan siswa sebagai subjek pelaku pembelajaranya, sedangkan sumber sekundernya adalah perangkat pembelajaran musik barat, dan foto pelaksanaan pembelajaran. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknis analisis data menggunakan tahapan reduksi data, penyajian data, dan verifikasi/simpulan. Hasil penelitian pelaksanaan pembelajaran musik barat menggunakan pengalaman belajar tonalitas bagi SMA kelas XI meliputi materi konsep musik tonal. Evaluasi pembelajaran dengan pengalaman belajar tonalitas tujuan guru memeratakan musikalitas dengan metode drill. Siswa praktek bernyanyi lagu “happy birthay” dalam hasil berupa penilaian.
Learning western music concepts is one of the materials in XI grade high school. Learning western music in general is very complex in recognizing tonal, modal, atonal music. With the complexity of this material, learning requires an approach that can make it easier for students to master it. At Labschool Unesa High School, learning the concept of western music is carried out using tonality learning experiences, so this is very interesting and needs to be studied further. This study aims to: (1) describe the implementation of western music learning through tonality learning experiences, (2) how the implementation results through tonality learning experiences. This research approach is descriptive qualitative. The object in this study was learning western music by using the tonality learning experience at Labschool Unesa High School. The primary data sources in this research are music learning events, namely teachers and students as the subjects of the learning actors, while the secondary sources are western music learning tools, and photos of the implementation of learning. Data collection was carried out by means of observation, interview and documentation techniques. The data analysis technique uses the stages of data reduction, data presentation, and verification / conclusion. The results of the research on the implementation of western music learning using tonality learning experience for class XI SMA included the tonal music concept material. Evaluation of learning with the tonality learning experience, the teacher's goal of equalizing the musicality using the drill method. Students practice singing the song "happy birthay" in the form of an assessment.