Pengembangan Media Diorama Kepahlawanan Untuk Pembelajaran Menulis Puisi Siswa Kelas V Sekolah Dasar
Development of Heroic Diorama Media for Learning to Write Poetry for Class V Elementary School Students
Tujuan penelitian ini untuk menghasilkan media Diorama Kepahlawanan yang valid, praktis, dan efektif
pada pembelajaran Menulis Puisi kelas V Sekolah Dasar. Metode penelitian ini menggunakan metode
pengembangan model ADDIE. Hasil penelitian dari ahli media pertama skor 82% dan validasi media
kedua mendapat skor 88% dengan kategori sangat layak, sedangkan hasil validasi dari ahli materi
mendapat skor 90% dengan kategori sangat layak. Hasil uji coba 34 siswa menggunakan Pre-test, Post-
test skor 80,88% dan LKPD mendapat skor 80,2% dengan kategori sangat layak, hasil efektivitas
pembelajaran mendapat skor 99,99% dengan kategori sangat layak. Hasil respon siswa skor 88,7%
dengan sangat layak, dan hasil respon guru skor 94% dengan kategori sangat layak
Kata Kunci: pengembangan, Diorama Kepahlawanan, Bahasa Indonesia, menulis puisi
The purpose of this study was to produce a valid, practical, and effective Heroic Diorama media for
learning Poetry Writing for class V of Elementary School. This research method uses the ADDIE model
development method. The results of the research from the first media expert scored 82% and the second
media validation scored 88% in the very feasible category, while the validation results from the material
expert scored 90% in the very feasible category. The test results for 34 students used the pre-test, post-test
with a score of 80.88% and LKPD with a score of 80.2% in the very feasible category, the learning
effectiveness results with a score of 99.99% in the very feasible category. The results of the student
response score were 88.7% very feasible, and the results of the teacher's response scored 94% with the very
feasible category.
Keywords: development, Heroic Dioramas, Indonesian, writes poetry