Development of Contextual-Based Teaching Materials in Banking Accounting and Microfinance Subjects for Class XI Banking at Vocational Schools in Surabaya
Tujuan dari penelitian pengembangan ini untuk menghasilkan bahan ajar berbentuk buku ajar cetak pada mata pelajaran akuntansi perbankan dan keuangan mikro yang berbasis kontekstual untuk SMK kelas XI yang akan semakin mempermudah peserta didik dalam memahami materi yang diajarkan. Model pengembangan yang digunakan adalah model 4-D dengan tahap define, design, dan develop yang digunakan sebagai prosedur pengembangannya dengan subjek uji cobanya 20 peserta didik dari SMK Negeri 10 Surabaya. Tahap 4 yaitu Disiminate tidak digunakan dalam penelitian ini karena keterbatasan waktu dan biaya yang dimiliki peneliti. Deskriptif kualitatif dan kuantitatif sebagai teknis analisis yang digunakan. Hasil pengembangan bahan ajar ini menunjukkan hasil 83% dari ahli materi, 84% dari ahli bahasa, dan 87% dari ahli grafis. Kriteria interpretasi yang didapatkan dari para ahli yaitu sangat layak sedangkan dari respon peserta didik 86% dengan kriteria interpretasi sangat memahami. Bahan ajar yang dibuat dengan melihat hasil perhitungan tersebut dapat menunjukkan bahwa bahan ajar telah dibuat efektif untuk dimanfaatkan selama proses pembelajaran. Berdasarkan hasil perhitungan, bahan ajar tersebut telah dapat digunakan secara efektif selama proses pembelajaran.
The purpose of this development research is to produce teaching materials in the form of printed textbooks on contextual-based banking accounting and microfinance subjects for class XI Vocational High Schools which will make it easier for students to understand the material being taught. The development model used is a 4-D model with the stages of define, design, and develop which is used as a development procedure with 20 students as the test subject from SMK Negeri 10 Surabaya. Stage 4, namely Disiminate, was not used in this study due to the limitations of the time and cost of the researcher. Qualitative and quantitative descriptive as technical analysis used. The results of the development of these teaching materials show the results of 83% from material experts, 84% from linguists, and 87% from graphic experts. The interpretation criteria obtained from the experts are very feasible, while 86% of the students' responses with the interpretation criteria understand very well. Teaching materials made by looking at the results of these calculations can show that teaching materials have been made effective to be used during the learning process. Based on the calculation results, these teaching materials can be used effectively during the learning process.