ANALISIS PENGARUH VARIASI GROOVE PADA PENGELASAN SMAW TERHADAP KEKUATAN TARIK DAN KEKUATAN BENDING BAJA KARBON SS400
ANALYSIS OF THE EFFECT OF GROOVE VARIATION IN SMAW WELDING ON TENSILE STRENGTH AND BENDING STRENGTH OF SS400 CARBON STEEL
Lambung kapal merupakan bagian kapal yang berguna untuk memberikan daya apung kapal. Beban struktural kapal dapat menyebabkan tekanan secara bertahap pada sambungan pengelasan lambung kapal, yang dapat mengakibatkan retakan, dan akhirnya menimbulkan kebocoran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kekuatan tarik dan kekuatan bending maksimal sambungan las baja karbon SS400 untuk aplikasi lambung kapal.
Metode eksperimen digunakan untuk menganalisa pengaruh variasi groove (single v-groove 60º, double v-groove 60º, single bevel groove 45º) pada baja karbon SS400 dengan sambungan butt joint, posisi pengelasan 3G, arus 130 Ampere, serta pengujian tarik diambil dari standart ASTM E8 dan pengujian bending diambil dari standart ASTM E290.
Hasil dari penelitian ini adalah terdapat pengaruh signifikan hasil variasi groove pada material baja karbon SS400 terhadap kekuatan tarik dan bending. Nilai kekuatan tarik terbesar pada variasi double v-groove rata-rata sebesar 537,06 MPa. Sedangkan nilai kekuatan tarik terendah pada variasi single bevel groove rata-rata sebesar 437,78 MPa. Nilai kekuatan bending terbesar pada variasi double v-groove rata-rata sebesar 1069,75 MPa, sedangkan nilai kekuatan bending terendah pada variasi single bevel groove rata-rata sebesar 762,11 MPa.
Kata Kunci : Variasi Groove, Lambung Kapal, Pengelasan SMAW, Uji Tarik, Uji Bending, Baja Karbon SS400.
The hull is a part of the ship that is useful for providing buoyancy to the ship. The structural load of the ship can cause gradual stress on the hull welding joints, which can cause cracks, and eventually cause leaks. This study aims to determine the maximum tensile strength and bending strength of SS400 carbon steel welding joints for ship hull applications.
Experimental method is used to analyze the effect of groove variation (single v-groove 60º, double v-groove 60º, single bevel groove 45º) on SS400 carbon steel with butt joint, 3G welding position, 130 Ampere current, and tensile test taken from ASTM E8 standard and bending test taken from ASTM E290 standard.
The results of this study are that there is a significant effect of the results of groove variations on SS400 carbon steel material on tensile and bending strength. The highest tensile strength value in the double v-groove variation is an average of 537.06 MPa. While the lowest tensile strength value in the single bevel groove variation is an average of 437.78 MPa. The highest bending strength value in the double v-groove variation is an average of 1069.75 MPa, while the lowest bending strength value in the single bevel groove variation is an average of 762.11 MPa.
Keywords: Groove Variations, Ship Hull, SMAW Welding, Tensile Test, Bending Test, SS400 Carbon Steel.