Strategi Mental Calculation Siswa dengan Struktur Respon Taksonomi SOLO dalam Menyelesaikan Soal Cerita Operasi Hitung Bilangan Bulat
Mental Calculation Strategies for Students with the SOLO Taxonomy Response Structure in Solving Integer Computing Operations Word Problems
Rochmah, Niāmatur. 2023. Strategi Mental Calculation Siswa dengan Struktur Respon Taksonomi SOLO dalam Menyelesaikan Soal Cerita Operasi Hitung Bilangan Bulat . Tesis. Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. Pembimbing: (I) Prof. Rooselyna Ekawati, Ph.D, (II) Neni Mariana, S.Pd., M.Sc., Ph.D.
Kata Kunci: Taksonomi SOLO, Mental Calculation
Dalam penyelesaian masalah matematika, proses pertama yang menjadi fokus dan batu pijakannya adalah keterampilan berpikir yang baik. Siswa harus dapat menggunakan berbagai macam strategi pemecahan masalah yang bisa dipakai untuk penyelesaian masalah serta bahwa mereka harus dapat menyesuaikan strategi yang sudah dikenal maupun menciptakan strategi yang baru. Salah satu strategi yang digunakan untuk menyelesaikan masalah adalah strategi mental calculation. Strategi mental calculation merupakan strategi perhitungan tanpa menggunakan alat bantu yang dinilai sangat efektif dan penting karena dapat membentuk fleksibilitas kognitif, serta kemampuan berpikir yang adaptif dan tangkas.
Subjek dalam penelitian adalah siswa kelas 6 Sekolah Dasar yang terdiri dari satu siswa tingkat prastruktural, satu siswa tingkat unistruktural, satu siswa tingkat multistruktural, satu siswa tingkat relasional dan satu siswa tingkat extended abstract. Instrumen yang digunakan adalah Tes Taksonomi SOLO, Tes Mental Calculation dan wawancara. Analisis data dilakukan melalui tahap mereduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam menyelesaikan soal cerita dengan menggunakan mental calculation, siswa pada level prastruktural menggunakan jump strategy, siswa pada level unistruktural menggunakan jump strategy dan split strategy, siswa pada level multistruktural menggunakan Mix of Split and Jump Strategy dan compensation strategy. Siswa pada level relasional menggunakan split and jump strategy, compensation strategy dan simplifying strategy. Siswa pada level extended abstract menggunakan compensation strategy, simplifying strategy, dan indirect addition/ substarction strategy dengan kategori baik.
Pentingnya instruksi mental calculation dan strateginya tidak dapat disangkal, mengingat kegunaannya dalam kehidupan sehari-hari dibandingkan dengan algoritma tertulis. Penggunaan strategi mental calculation pada siswa berkontribusi pada pengembangan beberapa konsep dan keterampilan matematika, seperti pengertian angka yang lebih dalam dan banyak kemampuan kognitif seperti kemahiran dan fleksibilitas antara strategi yang digunakan dalam domain matematika yang berbeda.
ABSTRACT
Rochmah, Ni'matur. 2023. Students' Mental Calculation Strategies with the SOLO Taxonomy Response Structure in Solving Integer Computing Operations Story Problems. Thesis. Surabaya State University Postgraduate Program. Advisor: (I) Prof. Rooselyna Ekawati, Ph.D, (II) Neni Mariana, S.Pd., M.Sc., Ph.D.
Keywords: SOLO Taxonomy, Mental Calculation
In solving math problems, the first process that becomes the focus and the stepping stone is good thinking skills. Students must be able to use a variety of problem-solving strategies that can be used to solve problems and that they must be able to adapt strategies that are already known and create new strategies. One of the strategies used to solve the problem is a mental calculation strategy. The mental calculation strategy is a calculation strategy without using tools that is considered very effective and important because it can form cognitive flexibility, as well as adaptive and agile thinking skills.
The subjects in the study were 6th grade elementary school students consisting of one student at the prestructural level, one student at the unistructural level, one student at the multistructural level, one student at the relational level and one student at the extended abstract level. The instruments used were the SOLO Taxonomy Test, Mental Calculation Test and interviews. Data analysis was carried out through the stages of data reduction, data presentation and drawing conclusions.
The results showed that in solving word problems using mental calculations, students at the prestructural level used a jump strategy, students at the unistructural level used a jump strategy and a split strategy, students at the multistructural level used a Mix of Split and Jump Strategy and a compensation strategy. Students at the relational level use the split and jump strategy, compensation strategy and simplifying strategy. Students at the extended abstract level use compensation strategies, simplifying strategies, and indirect addition/substarction strategies with good categories.
The importance of mental calculation instructions and strategies cannot be denied, considering their usefulness in everyday life compared to written algorithms. Students' use of mental calculation strategies contributes to the development of several mathematical concepts and skills, such as a deeper understanding of numbers and many cognitive abilities such as proficiency and flexibility between strategies used in different domains of mathematics.