Eksistensi Industri Tahu Kuning Di Kediri Tahun 1990-2020
The Existence Of The Yellow Tofu Industry In Kediri 1990-2020
Industri tahu kuning mulai di kenal masyarakat luas pada awal tahun 1990-an, pada tahun-tahun sebelumnya tahu kuning hanya diproduksi oleh beberapa industri rumahan. Setelah tahun 1990-an minat masyarakat untuk membuka usaha memasarkan tahu kuning mulai bermunculan, hal ini terbukti pada awal tahun 1990-an pemasaran tahu kuning semakin meningkat dan tahu kuning menjadi oleh-oleh wajib para wisatawan daerah maupun mancanegara sampai sekarang. Kesuksesan industri tahu kuning di Kediri tidak begitu saja berjalan mulus, banyak hambatan yang menyertai perkembangan industri tahu kuning sejak awal tahun 1990, sebut saja krisis ekonomi 1998, isu borak tahun 2007, melonjak harga dan susahnya bahan baku tahun 2009, hingga pandemi virus corona yang terjadi hingga sekarang ini adalah deretan hambatan yang megiringi. Tetapi berkat usaha dan kegigihan para pelaku indutri dan dibantu oleh pemerintah khususnya dinas pariwisata dan kebudayaan industri tahu kuning di Kediri semakin maju dan berkembang pesat.
Penelitian ini membahas mengenai (1) Apa saja faktor hambatan dan dukungan industri tahu kuning di Kediri selama kurun waktu 1990-2020; (2) Bagaimana usaha-usaha untuk mempertahankan industri tahu kuning di Kediri tahun 1990-2020 di dalam persaingan global. Penelitian ini menggunakan metode penelitian sejarah yag terdapat pada empat tahapan yakni pengumpulan sumber yang di dapatkan melalui jurnal elektronik, koran, foto arsip. Tahap kedua yaitu kritik sumber yang melakukan pengujian dan verifikasi sumber yang didapat. Tahap ketiga adalah interpretasi, yaitu menafsirkan data yang sudah diperoleh dan telah melewati proses verifikasi. Tahap keempat adalah historiografi, yaitu penulisan hasil penelitian sejarah secara kronologis dan analitis sesuai tema penelitian.
Kata Kunci : Eksistensi, Industri, Tahu Kuning.
The yellow tofu industry began to be known by the wider community in the early 1990s, in previous years yellow tofu was only produced by a few cottage industries. After the 1990s, the public's interest in opening a business to market yellow tofu began to emerge, this is evident in the early 1990s that the marketing of yellow tofu was increasing and yellow tofu became mandatory souvenirs for regional and foreign tourists until now. The success of the yellow tofu industry in Kediri has not just gone smoothly, there have been many obstacles that have accompanied the development of the yellow tofu industry since the early 1990s, namely the 1998 economic crisis, the issue of borax in 2007, soaring prices and the difficulty of raw materials in 2009, to the pandemic of the corona virus which occurred. happened until now is a row of obstacles that accompany. But thanks to the efforts and persistence of industrial players and assisted by the government, especially the tourism office and the yellow tofu industrial culture in Kediri, it is progressing and growing rapidly.
This research discusses (1) what were the factors of resistance and support for the yellow tofu industry in Kediri during the period 1990-2020; (2) How are the efforts to maintain the yellow tofu industry in Kediri in 1990-2020 in the global competition. This study uses the historical research method which consists of four stages, namely the collection of sources obtained through electronic journals, newspapers, photo archives. The second stage is source criticism which tests and verifies the sources obtained. The third stage is interpretation, which is interpreting the data that has been obtained and has passed the verification process. The fourth stage is historiography, which is writing the results of historical research chronologically and analytically according to the research theme.
Keyword : Existence, Industry, Yellow tofu