Facilitating Student Engagement in ESP Classroom through Teachers' Scaffolding Talk
Afendi. 2020. Memfasilitasi keterlibatan siswa di kelas ESP (English for Specific Purpose) menggunakan Teachers’ Scaffolding Talk. Tesis, Program Study Pendidikan Bahasa dan Sastra, Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya, Pembimbing: (I) Ahmad Munir, Ph.D., dan (II) Drs. Slamet Setiawan, MA., Ph.D.
Kata kunci: Keterlibatan siswa, Kelas ESP, Teachers’ Scaffolding Talk.
Penelitian ini bertujuan menjelaskan cara guru ESP menggunakan scaffolding talk untuk membuat siswa terlibat di dalam kelas, keterlibatan yang ditunjukan oleh siswa ketika guru menggunakan scaffolding talk, dan tingkat keterlibatan siswa di dalam kelas.
Penelitian ini adalah penelitian kualitatif yang menginvestigasi scaffolding talk yang digunakan guru dan keterlibatan siswa di kelas ESP. Penelitian ini di laksanakan di salah satu universitas di Sumbawa Besar, Nusa Tenggara Barat. Data dari penelitian ini adalah ungkapan guru maupun siswa dan keterlibatan yang ditunjukan oleh siswa dalam bentuk verbal maupun bukan verbal. Data diambil dengan mengobservasi proses belajar mengajar di dalam kelas. Selama observasi, catatan lapangan dan rekaman video digunakan sebagai alat untuk mengumpulkan data. Kemudian hasil dari observsi di transkrip, disederhanakan, ditampilkan dan disimpulkan.
Hasil dari penelitian ini adalah (1) Guru menggunakan lima cara untuk membuat siswa terlibat di dalam kelas melalui scaffolding talk yaitu, pertama menggunakan dialoging dengan menanyakan kondisi, kesiapan dan aktivitas siswa. Kedua menggunakan prompting dengan memberi pertanyaan sederhana, memberi isyarat, mengulang kata-kata siswa, dan meminta siswa untuk menejemahkan. Ketiga adalah modeling dengan cara memberikan contoh yang tepat dan memperbaiki pengucapan siswa, Ke empat adalah Reformulation dengan memparafrase ungkapan siswa, dan yang kelima adalah Extension dengan mengembangkan ungkapan siswa menjadi lebih tepat. (2) Ada tiga bentuk keterlibatan yang ditunjukan oleh siswa ketika guru menggunakan scaffolding talk yaitu pertama aktif dalam merespon guru seperti cepat and lansung menaggapi ungkapan guru. Kedua aktif dalam mencari informasi seperti mebuka kamus, mencari materi, diskusi dengan teman, membaca text, dan mendengarakan pelajaran. Ketiga adalah menunjukan sebuah usaha seperti memperhatikan pelajaran dan berusaha untuk berbicara. (3) Scaffolding talk dari guru mampu membuat siswa aktif dalam proses belajar mengajar di dalam kelas. Siswa tidak menujukan bahwa mereka tidak terlibat di dalam kelas.
Sebagai kesimpulan, scaffolding talk yang digunakan oleh guru dengan dialoging, prompting, modeling, reformulation dan extension dapat membuat siswa terlibat aktif dalam proses belajar mengajar di dalam kelas seperti aktif dalam dalam merespond guru, aktif dalam mencari informasi dan menunjukan sebuah usaha.
Afendi. 2020. Facilitating Student Engagement in ESP Classroom through Teachers’ Scaffolding Talk. Unpublished thesis, the Degree of Magister in the Education of Language and Literature, Post Graduate Program of State University of Surabaya. First advisor: (I) Ahmad Munir, Ph.D., and second advisor (II) Drs. Slamet Setiawan, MA., Ph.D.
Key words: Student Engagement, ESP Classroom, Teachers’ Scaffolding Talk.
This research aims to explain the ways the ESP teachers used scaffolding talk to make the students engage in the classroom, the engagement performed by the students in responding the scaffolding talk, and the level of engagement performed by the students.
This research is qualitative study that investigates the teachers’ scaffolding talk and the engagement performed by the students in ESP classroom at one of Universities in Sumbawa Besar, West Nusa Tenggara. The data were the students-teachers’ utterances and the engagement performed by the students in the form of verbal and nonverbal. The data were collected through observing the process of teaching and learning in the classroom. During the observation, field note and video recording were used to collect the data. The observation data were then transcribed, simplified, displayed, and drawn a conclusion.
The results of this study were (1) The teachers used five ways to make the students engage in the classroom through scaffolding talk. The first was dialoging by asking the students’ conditions, readiness, and activities. The second was prompting by asking simple questions, giving cues, echoing students’ utterances, and asking the students to translate. The third was modeling by giving an appropriated example and correcting the students’ pronunciation. The fourth was reformulation by rephrasing the student’s utterances. and the fifth was extension by extending the students’ utterances to more appropriate. (2) There are three types of engagement showed by students when the teachers used the scaffolding talk namely, the first was actively responding to the teachers such as fast and directly responding to the teachers. The second was actively seeking the information such as opening the dictionary, browsing on the material, discussing with other friends, reading the passage and listening to the lesson. The third was showing an effort such as pay attention to the lesson and exert themselves to speak (3) The scaffolding talk used by the teachers could make the students engage to be actively engaged in the process of teaching and learning in the classroom, they did not perform a poorly engaged.
In conclusion, the scaffolding talk used by the teachers in ESP agriculture classroom through dialoging, prompting, modeling, reformulation, and extension can make the students actively engaged in the classroom such actively responding to the teachers, actively seeking the information and showing an effort.