the development of mind mapping media about the creativity student of science the fourth grade of elementary school
Kurangnya penggunaan media pembelajaran dalam proses pembelajaran mengakibatkan kurang tingkat pemahaman siswa terhadap materi yang disampaikan. Hal ini akan mempengaruhi kondisi kognitif siswa yang mana kondisi kognitif siswa juga mempengaruhi daya kreativitas yang dimiliki siswa. Oleh karena itu peneliti melakukan pengembangan media Mind Mapping untuk meningkatkan daya kreativitas yang dimiliki oleh siswa melalui media Mind Mapping materi gaya pada mata pelajaran IPA. Tujuan dari penelitian ini adalah : (1) Mengetahui kevalidan media Mind Mapping terhadap kreativitas siswa pada mata pelajaran IPA kelas IV Sekolah Dasar (2) Mengetahui kepraktisan media Mind Mapping terhadap kreativitas siswa pada mata pelajaran IPA kelas IV Sekolah Dasar. Penelitian pengembangan ini menggunakan model ADDIE. Instrumen pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan validasi media, validasi materi, dan angket respon siswa. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian media Mind Mapping ini diperoleh dari hasil validasi dan pengisian angket respon siswa. Hasil dari validasi media memperoleh nilai presentase sebesar 84 % yang termasuk dalam kategori sangat valid, selanjutnya untuk validasi materi memperoleh nilai presentase sebesar 81,5 % yang termasuk dalam kategori sangat valid. Sedangkan untuk hasil kepraktisan media diperoleh dari pengisian angket respon siswa yang memperoleh nilai presentase sebesar 90,8 % yang termasuk dalam kategori sangat praktis. Dapat disimpulkan bahwa pengembangan media Mind Mapping materi gaya pada mata pelajaran IPA kelas IV sekolah dasar layak digunakan
Kata Kunci: pengembangan media, media Mind Mapping, gaya
The lack of using the instructional media in the learning process results make the understanding of students towards the material presented being lack also. This thing will affect the cognitive conditions of students where the cognitive conditions of students also affect the creativity of students. Therefore, researcher developed the Mind Mapping media to increase students' creativity through Mind Mapping media style material towards science subjects. The objectives of this research were: (1) To find out the validity of Mind Mapping media towards students' creativity in Science subjects in Grade of IV Elementary Schools (2) To find out the practicality of Mind Mapping media towards student creativity in Science subjects in Grade IV of Elementary Schools. This development research used the ADDIE model. The data collection instruments in this research used media validation, material validation, and student response questionnaires. The data analysis technique in this research was using quantitative descriptive analysis. The results of this Mind Mapping media research were obtained from the results of validation and filling out student response questionnaires. The results of media validation obtained a percentage value of 84% which was included in the very valid category, then for material validation obtained a percentage value of 81.5% which was included in the very valid category. Meanwhile, the results of the practicality of the media were obtained from filling out the student response questionnaire who got a percentage value of 90.8% which was included in the very practical category. It can be concluded that the development of Mind Mapping media towards force material in Science Subject suitable for use.
Keywords: media development, Mind Mapping media, force.