Kampung Lali Gadget (KLG) Sumber Belajar Penguatan Pendidikan Karakter Profil Pelajar Pancasila Siswa Sekolah Dasar
Kampung Lali Gadget (Klg) Learning Resources Strengthening Character Education Profile of Pancasila Students for Elementary School Students
Safitri, Izathun Alcharimah Ana. 2023. Kampung Lali Gadget (Klg) Sumber Belajar Penguatan Pendidikan Karakter Profil Pelajar Pancasila Siswa Sekolah Dasar. Tesis, Program Studi Pendidikan Dasar, Pascasarjana, Universitas Negeri Surabaya. Pembimbing: (1) Dr. Agus Suprijono, M.Si, dan (2) Dr. M. Jacky, S.Sos., M.Si.
Kata Kunci : Kampung Lali Gadget, Sumber Belajar, Profil Pelajar Pancasila, Siswa SD
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis keterkaitan kegiatan belajar di KLG dengan penguatan pendidikan karakter profil Pelajar Pancasia siswa SD yang ada di kampung lali gadget Sidoarjo.
Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif, bertujuan untuk mendeskripsikan dan mengeksplorasi aktivitas di kampung lali gadget Sidoarjo sebagai sumber belajar penguatan pendidikan profil pelajar Pancasila. Metode pengumpulan data diperoleh melalui wawancara, observasi dan dokumentasi dengan pendiri Kampung Lali Gadget, siswa atau anak, guru dan orangtua siswa yang terlibat dalam kegiatan belajar di Kampung Lali Gadget.
Penelitian menunjukkan bahwa Program-program yang ada di KLG ini mengedepankan pada budaya lokal. Budaya lokal yang dikemas dengan edukasi dapat digunakan sebagai alat atau senjata untuk mengurangi kecanduan gadget pada anak. Kegiatan belajar yang ada di Kampung Lali Gadget antara lain, program bermain karakter, permainan ini terpandu dan terencana dan ada workshop sesuai untuk program merdeka belajar, dan P5, LDKS dan Layanan Mingguan, yang berisi permainan maupun workshop membuat mainan dari bahan alam. Program kegiatan di Kampung Lali Gadget memiliki keterkaitan erat dengan dimensi atau elemen profil pelajar Pancasila. Nilai-nilai yang terkandung dalam permainan tradisional melambangkan karakter Pancasila diantaranya, beriman, bertakwa kepada Tuhan YME, dan berakhlak mulia, berkebinekaan Global, mandiri, bergotong royong, bernalar kritis, dan kreatif.
Safitri, Izathun Alcharimah Ana. 2023. Kampung Lali Gadget (Klg) Learning Resources Strengthening Character Education Profile of Pancasila Students for Elementary School Students. Thesis, Basic Education Study Program, Postgraduate, Surabaya State University. Supervisor: (1) Dr. Agus Suprijono, M.Si, and (2) Dr. M. Jacky, S.Sos., M.Sc.
Keywords: Lali Gadget Village, Learning Resources, Pancasila Student Profiles, Elementary School Students
This research aims to analyze the relationship between learning activities at KLG and the implementation of Pancasia student profile character education for elementary school students in Lali Gadget village, Sidoarjo.
The research method used is qualitative which aims to describe and explore activities in the Lali Gadget village of Sidoarjo as a learning resource to strengthen the educational profile of Pancasila students. Data collection methods were obtained through interviews, observation and documentation with the founders of Lali Gadget Village, students or children, teachers and parents of students who were involved in learning activities at Lali Gadget Village.
Research shows that programs at KLG prioritize local culture. Local culture packaged with education can be used as a tool or weapon to reduce gadget addiction in children. Learning activities at Lali Gadget Village include character play programs, these games are guided and planned and there are workshops according to the independent learning program, P5, LDKS and Weekly Services which contain games and workshops on making toys from natural materials. The activity program in Lali Gadget Village is closely related to the dimensions or elements of the Pancasila student profile. The values contained in traditional games symbolize the character of Pancasila, including faith, devotion to God Almighty, and noble morals, global diversity, independence, mutual cooperation, critical reasoning, and creativity.