PENGGUNAAN CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) DI SEKOLAH DASAR
THE USE OF CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) AT PRIMARY SCHOOL
ABSTRAK
Anggraini, N.S.S. 2023. The Use of Content and Language Integrated Learning (CLIL) at Primary School. Thesis, Language and Literature Education Study Program, Postgraduate, Universitas Negeri Surabaya. Supervisors: (I) Ahmad Munir, Ph.D. and (II) Dr. Oikurema Purwati, S.Pd, M.AppL.
Kata Kunci : CLIL, Sekolah Dasar, Kriteria Pelaksanaan CLIL, Teknik Mengajar CLIL
CLIL telah menjadi terminologi populer dalam pembelajaran bahasa dan mata pelajaran lainnya. tujuan CLIL adalah agar siswa memperoleh kemahiran baik dalam konten pengajaran melalui bahasa target atau bahasa asing. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui : 1) Bagaimana penerapan 4C CLILI di sekolah dasar? 2) Bagaimana teknik mengajar CLIL yang digunakan oleh guru? Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV dan gurunya di salah satu Madrasah Ibtidaiyah Internasional di Sidoarjo, Jawa Timur, Indonesia. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif untuk mendeskripsikan dan menyelidiki 4C CLIL dan Teknik Pengajaran CLIL di sekolah dasar.
Untuk memperoleh data dilakukan observasi dan wawancara. Observasi untuk mengetahui dan mendalami 4C CLIL yang diimplementasikan di sekolah dasar. Wawancara untuk mengetahui teknik mengajar guru yang digunakan. Temuan mengungkapkan bahwa 1) 4C CLIL yaitu, Kognisi, Budaya dan Konten hadir selama pra kegiatan, sementara kegiatan dan pasca kegiatan proses belajar mengajar. Pada pra kegiatan 4C yang paling banyak digunakan adalah komunikasi, pada saat kegiatan 4C yang paling banyak digunakan adalah konten dan kognisi dan pada pasca kegiatan 4C yang paling banyak digunakan adalah komunikasi. 2) Keberhasilan guru dalam penggunaan teknik pengajaran CLIL seperti scaffolding verbal, scaffolding konten dan scaffolding proses pembelajaran.
Temuan penelitian menyarankan beberapa implikasi bagi guru. Pertama, guru dapat memberikan petunjuk yang jelas kepada guru untuk menggunakan bahasa target dan lebih memperhatikan bagaimana teknik mengajar di Kelas CLIL. Kedua, penelitian yang lebih mendalam diperlukan untuk menggali lebih dalam tentang bagaimana CLIL diterapkan di sekolah. Selain itu, penelitian selanjutnya sebaiknya lebih mendalami dan mengetahui bagaimana cara guru mengajar siswa menggunakan teknik yang baik.
ABSTRACT
Keywords : CLIL, Primary School, CLIL Implementation Criteria, CLIL Teaching Technique
CLIL has become a popular terminology in language learning and other subjects. the goals of CLIL is the students will proficiency in both by teaching content through target language or foreign language. This reseacrh aimed at investigating : 1) How do 4Cs of CLIL implemented at primary school? 2) What are CLIL teaching techniques used by the teacher? The subject of this study was the fourth-grade students and their teacher in one of International Madrasah Ibtidaiyah in Sidoarjo, East Java, Indonesia. This study used a qualitative approach to describe and investigate the 4Cs of CLIL and CLIL Teaching Technique in primary school.
To gain the data observation and interviews were conducted. The observation to gain and explore the 4Cs of CLIL that implemented at primary school. The interview to gain the teacher teaching techniques used. The findings revealed that 1) The 4Cs of CLIL namely Communication, Cognition, Culture an Content are present during pre-activity, whilst activity and post-activity of teaching learning process. In pre-activity the most 4Cs used is communication, in whilst-activity the most 4Cs used is content and cognition and in post-activity the most 4Cs used is communication. 2) The teacaher succes in the use of CLIL teaching teachniques such as verbal scaffolding, content scaffolding and learning process scaffolding The findings of this study provided detailed information for teachers to highlight the use of CLIL in primary school, particularly in Indonesian educational setting.
The study's findings suggested some implications for teachers. First, teacher could give clear to give instruction for the teaxher use target language and more pay attention about how teaching tecnique in CLIL Class. Second, much more in-depth research is necessary to explore more about how CLIL implemented in school. Moreover, further research should be more explore and gain how teacher teach the students use good technique.