The Correlation Between EFL Learners' Metacognitive Awareness and Listening Comprehension
Abstrak
Memiliki kesadaran metakognitif pada dasarnya dibutuhkan untuk membantu pelajar individu dalam pencapaian kinerja mendengarkan yang lebih baik. Hanya beberapa penelitian yang menginvestigasi secara seksama hubungan antara strategi kesadaran metakognitif dengan pencapaian pemahaman mendengar siswa dalam konteks Indonesia. Penelitian sebelumnya juga tidak secara khusus meneliti kesadaran metakognitif siswa dalam menyelesaikan tes pemahaman mendengarkan. Jadi, penelitian kuantitatif ini bertujuan untuk meneliti kesadaran metakognitif strategi apa saja yang digunakan pelajar Bahasa inggris ketika tes pemahaman mendengarkan dan juga untuk mengetahui korelasinya. Data diperoleh dari kuisioner online dengan jumlah sampel 66 diantaranya mahasiswa angkatan kedua dan ketiga di salah satu universitas di Surabaya. Berdasarkan analisis data penelitian, pelajar lebih banyak menggunakan startegi pemecah masalah dengan nilai mean 4,89 kemudian diikuti oleh perencanaan dan evaluasi dengan nilai mean 4,50, perhatian langsung dengan mean sebesar 4,43, mental penerjemahan dengan nilai mean 3,95, dan yang paling sedikit digunakan adalah pengetahuan perorangan dengan nilai mean 3,91. Adapun hasil dari analisis penelitian ini juga menujukkan nilai koefisien korelasi r = -0,203 (P= 0,102; P> 0,05) bahwasannya menunjukkan tidak ada korelasi antara kesadaran metakognitif dan skor pemahaman mendengarkan.
Kata Kunci: Kesadaran metakognitif, Skor pemahaman mendengarkan, Tes pemahaman mendengarkan.
Abstract
Having metacognitive awareness is essentially needed to assist the individual learner in accomplishing listening performance better. Only several studies which investigated carefully on the relationship between metacognitive awareness strategies and students’ listening comprehension achievement in Indonesia context. The previous studies also did not specifically examine on the students’ metacognitive awareness in accomplishing the listening test. Thus, this quantitative study aims to examine the metacognitive awareness listening strategies applied by EFL learners in the listening comprehension test and also to find out its correlation. The data were obtained from online questionnaire with the total sample of 66 including the sophomore and junior university students in one of universities in Surabaya. Based on the research data analysis, students mostly apply problem-solving strategies with the means score 4.89 then it was followed by planning and evaluation with means score 4.50, direct attention with means score 4.43, mental translation with means score 3.95, and the least used was person knowledge with the means score 3.91. As for the results of the analysis of this study also revealed the correlation coefficient value r = -0.203 (P = 0.102; P> 0.05) which means there is no correlation between EFL Learners’ metacognitive awareness and listening comprehension score.
Keywords: Listening Comprehension Score, Listening Comprehension Test, Metacognitive Awareness