Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Menghadapi Era Disrupsi Dan Era Society 5.0
The Implementation Of "Merdeka Belajar Kampus Merdeka" Curriculum In Facing The Era Of Disruption And Society 5.0
Implementasi kurikulum merdeka belajar kampus merdeka dalam rangka meningkatkan sumber daya manusia untuk menghadapi era disrupsi dan era society 5.0. Penulisan artikel ini menggunakan studi literatur dengan mengkaji beberapa jurnal yang relevan dengan topik yang dibahas secara kualitatif. Tahapan yang dilakukan penulis untuk mengumpulkan bahan bacaan pada artikel ini, adalah (1) mengumpulkan data-data yang relevan dengan topik yang di bahas (2) menganalisis bahan bacaan yang telah di peroleh serta menyimpulkan topik utama mengenai implementasi kurikulum merdeka belajar kampus merdeka untuk menyiapkan generasi masa depan yang tanggap dengan tantangan era society 5.0. Hasil kajian pada artikel ini menunjukkan implementasi kurikulum merdeka belajar kampus merdeka memiliki keterkaitan dengan era society 5.0. Kemampuan yang harus dimiliki adalah kreativitas dan inovasi sehingga menjadi sumber daya manusia yang tangguh, terampil dan ulet. Implementasi merdeka belajar kampus merdeka dilakukan dengan perencanaan yang matang mampu meningkatkan mutu pendidikan Indonesia serta dapat menyiapkan lulusan sarjana yang berprestasi dan mampu bersaing secara global.
Kata kunci: kurikulum merdeka belajar kampus merdeka, era disrupsi, era society 5.0
Implementation of the independent curriculum for independent campus learning in order to improve human resources to face the era of disruption in the era of society 5.0. The writing of this article uses a literature study by reviewing several journals that are relevant to the topics discussed qualitatively. The steps taken by the author to collect reading materials in this article, are (1) collect data relevant to the topics discussed (2) analyzing the reading materials that have been obtained and concluding the main topic regarding the implementation of the independent curriculum for independent campus learning. to prepare future generations that are responsive to the challenges of the era of society 5.0. The results of the study in this article indicate that the implementation of the independent curriculum for independent campus learning is related to the era of society 5.0. The capabilities that must be possessed are creativity and innovation so that they become strong, skilled and tenacious human resources. The implementation of independent learning on an independent campus is carried out with careful planning that is able to improve the quality of Indonesian education and can prepare outstanding graduates who are able to compete globally.
Keywords: independent curriculum learning independent campus, era disruption, era of society 5.0