Utilization Blogs as A Medium for Transformation Biographical Texts Into Poetry (Phase F Ezperiment at MAN Surabaya)
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan proses penelitian, efektivitas, dan respon peserta didik terhadap pemanfaatan weblog sebagai media pembelajaran menulis alih wahana teks biografi menjadi puisi di MAN Surabaya. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif dengan desain eksperimen sebenarnya. Sumber data dikumpulkan melalui tes awal dan tes akhir. Metode pengumpulan data meliputi pengamatan, tes, dan angket respon. Hasil penelitian menunjukkan pemanfaatan weblog dalam proses pembelajaran berhasil dan dikategorikan sangat baik serta mendapat respon positif dari para peserta didik. Hasil belajar mengalami peningkatan dan analisis statistik melalui uji-t menunjukkan perbedaan yang signifikan antara kedua kelompok. Artinya, pemanfaatan weblog efektif digunakan sebagai media pembelajaran alih wahana teks biografi ke puisi.
Kata Kunci: blog, alih wahana, menulis, biografi, puisi.
The purposes of this research are to describe the research process, effectiveness, and students’ responses to the utilization of blog as a learning medium for transforming biographical texts into poetry in MAN Surabaya. This study employs a quantitative descriptive approach with a trueexperimental design. Data was collected through pre-test and post-test. Data collection methods include observations, tests, and response questionnaires. Reseach finding indicate that the utilization of blog in the learning process has been successful and categorized excellent, garnering positive responses from the students. Learning results have been substantially enhanced, verified by statistical analysis through t-tests, which indicated a significant difference between the two groups. The utilizing of blog is highly effective as a pedagogical tool for the transformation of biographical texts into poetry.
Keywords: blog, transformation, writing, biographical, poetry.