KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU GURU SEKOLAH MENENGAH ATAS
TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP OF PRINCIPALS IN IMPROVING THE QUALITY OF HIGH SCHOOL TEACHERS
Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis kepemimpinan transformasional kepala sekolah dalam meningkatkan mutu guru pada jenjang Sekolah Menengah Atas. Telaah Artikel ini menggunakan metode studi literature yaitu dengan cara menghimpun data-data atau sumber-sumber yang berhubungan dengan topik yang diangkat. Dari beberapa jurnal tersebut dapat diketahui bahwasanya kepemimpinan transformasional kepalasekolah dalam meningkatkan mutu guru terdiri dari 3 aspekyaitu: 1) Peran kepala sekolah sebagai komunikator dalam upaya melakukan penjaminan mutu guru adalah penyampaian informasi dan perintah dalam mengikuti sertifikasi guru, peningkatan kompetensi, dan mengikuti Lembaga pencetak guru, agar mutu guru meningkat.2) Peran kepala sekolah sebagai konselor dalam upaya meningkatkan profesional guru meliputi melakukan adanya sebuah bimbingan perlu dilakukan system pengujian terhadap kompetensi guru agar mengetahui mutu guru. 3) Peran kepala sekolah sebagai konsultan dalam meningkatkan mutu profesioanal guru adalah pemimpin mampu menasehati atas apa yang menjadi konsekuensi dalam melakukan Tindakan, agar kualitas dan mutu guru masih dapat dikendalikan oleh kepala sekolah. Kata Kunci: kepala sekolah, kepemimpinan transformasional, kepala sekolah,mutu guru
This article aims to describe and manage the transformational leadership of school principals in improving the quality of teachers at the high school level. The review of this article uses the literature study method, namely by collecting data or sources related to the topic raised. From some of these journals, it can be seen that school principal transformational leadership in improving teacher quality consists of 3 aspects, namely: 1) The role of the head as a communicator in an effort to ensure teacher quality is the delivery of information and instructions in following teacher certification, increasing competence, and participating in institutions teacher printers, so that teacher quality increases. 2) The role of the principal as a counselor in an effort to improve teacher professionalism, including conducting a guidance that needs to be carried out by a system of testing teacher competencies for teacher evaluation. 3) The role of the principal as a consultant in improving the professional quality of teachers is a leader who is able to advise on what is the star in taking action, so that the quality and quality of teachers can still be controlled by the school. Keywords: principal, transformational leadership, principal, teacher quality