Implementasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Berprestasi Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru SMA/SMK Negeri di Kabupaten Sidoarjo
Implementation of the Leadership Style of School Principals with Achievement in Professionalism Increase of State High School / Vocational High School Teachers in Sidoarjo Regency
Hasil penelitian ini menemukan: 1) gaya kepemimpinan Kepala Sekolah dipengaruhi oleh karateristik dan kompetensi Kepala Sekolah, karakteristik dan kompetensi guru dan pengikut lainnya, situasi, pendanaan, dan peluang internal maupun eksternal. Gaya kepemimpinan Kepala Sekolah berprestasi di Sidoarjo tidak hanya mengimplementasikan pada satu gaya kepemimpinan. Namun, Kepala Sekolah berprestasi mengimplementasikan gaya kepemimpinan yang berorientasi pada tugas, relasi, dan perubahan. Berdasarkan temuan penelitian ini gaya kepemimpinan yang tampak adalah gaya kepemimpinan transformasional, gaya situasional, entrepreunerial, dan juga partisipatif menjadi kolaborasi dalam kepemimpinannya. Kolaborasi gaya kepemimpinan tersebut menjadi strategi pendekatan dalam profesionalisme guru. Kendati demikian, dari ketiga gaya kepemimpinan tersebut terdapat satu gaya yang dominan yaitu gaya transformasional. 2) Implementasi gaya kepemimpinan Kepala Sekolah dalam memberikan motivasi untuk menggerakkan guru-guru dalam meningkatkan profesionalismenya. Pendekatan Kepala Sekolah berprestasi ini ditunjukkan dengan cara memberikan tauladan dalam setiap kegiatan yang berkaitan dengan profesionalisme guru. Implementasinya gaya kepemimpinan tersebut melalui kegiatan pelatihan-pelatihan, keikutsertaan lomba yang terkait dengan pendidikan, mengembangkan inovasi, dan juga dalam memberikan pelayanan dalam kaitannya profesioanlisme guruPendekatan Kepala Sekolah memberikan energi positif kepada guru dalam mengembangkan kompetensi dalam profesionalisme guru. 3) faktor pendukung dalam temuan penelitian adalah sebagai berikut: (1) Program disusun bersama tim ; (2) Adanya target yang jelas dalam program sekolah; (3) Adanya dukungan setiap elemen sekolah; (4) Adanya sarana prasarana yang mendukung dalam kegiatan; (5) Adanya support dari komite sekolah; (6) Adanya koordinasi bersama waka dalam pembagian tugas; (7) Adanya kehadiran Kepala Sekolah dalam kegiatan-kegiatan; (8) Adanya dokumentasi dan publikasi setiap kegiatan; (9) Kepala Sekolah menjadi tauladan bagi para pengikutnya.
Faktor penghambat implementasi gaya kepemimpinan dalam profesionalisme guru meliputi:(1) hal-hal terkait dengan keberagaman kompetensi guru,; (2) pelatihan yang diberikan belum ada yang memberikan kesempatan kepada guru untuk melaksanakan praktik model-model pembelajaran; (3) motivasi guru dalam profesionalisme guru belum maksimal; (4) adanya keterbatasan waktu Kepala Sekolah dalam mendampingi program profesionalisme guru. Untuk mengatasi adanya faktor penghambat tersebut, Kepala Sekolah berperan sebagai pemimpin yang efektif, yaitu menyesuaikan program-program dan menjalin komunikasi kepada setiap komponen.
Leadership is the dominant factor for the success or failure of an organization. This study aims to describe the implementation of leadership styles in teacher professionalism in SMA/SMK Negeri Sidoarjo Regency, a multi-case study at SMA Negeri 1 Sidoarjo and SMK Negeri 2 Buduran, Sidoarjo, East Java, Indonesia. This study uses a qualitative approach. Researchers as the main instrument and present at the research site. Participants in this study consisted of 2 principals, 8 vice principals, and 2 teachers. Data collection techniques using in-depth interviews, observation and documentation. Data analysis in this study uses data condensation, data display and verification.
The results of this study found: 1) the leadership style of the principal is influenced by the characteristics and competencies of the principal, the characteristics and competencies of teachers and other followers, the situation, funding, and internal and external opportunities. The leadership style of outstanding principals in Sidoarjo does not only implement one leadership style. However, outstanding principals implement a task, relationship, and change-oriented leadership style. Based on the findings of this study, the leadership styles that appear are transformational leadership styles, situational styles, Entrepreunerial Style, and also participatory become collaborative in leadership. The collaborative leadership style becomes a strategic approach in teacher professionalism. However, of the three leadership styles, there is one dominant style, namely the transformational style. 2) Implementation of the principal's leadership style in providing motivation to move teachers in improving their professionalism. The approach of this outstanding school principal is shown by providing an example in every activity related to teacher professionalism. The implementation of this leadership style is through training activities, participation in competitions related to education, developing innovation, and also in providing services in relation to teacher professionalism. The principal's approach gives positive energy to teachers in developing competence in teacher professionalism. 3) the supporting factors in the research findings are as follows: (1) The program is prepared with a team; (2) There is a clear target in the school program; (3) There is support from every element of the school; (4) The existence of supporting infrastructure in activities; (5) There is support from the school committee; (6) There is coordination with the waka in the division of tasks; (7) The presence of the principal in activities; (8) The existence of documentation and publication of each activity; (9) The principal is a role model for his followers.
The inhibiting factors for implementing leadership styles in teacher professionalism include: (1) matters related to the diversity of teacher competencies; (2) the training provided has not provided opportunities for teachers to implement the practice of learning models; (3) teacher motivation in teacher professionalism has not been maximized; (4) there is limited time for the principal in assisting the teacher professionalism program. To overcome these inhibiting factors, the principal acts as an effective leader, namely adjusting programs and establishing communication with each component.