ABSTRAK
Rochmawati, Laila. 2018. Pengaruh Strategi Metakognitif dan Motivasi Terhadap hasil Belajar Listening Pada Taruna di Politeknik Penerbangan Surabaya. Disertasi. Program Studi Teknologi Pendidikan, Program Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya. Pembimbing: (1) Prof. Dr. Mustaji, M.Pd, (2) Prof. Dr. Siti Masitoh, M.Pd.
Kata Kunci : strategi metakognitif, motivasi, hasil belajar listening.
Penelitian ini bertujuan untuk, (1) menguji adanya pengaruh strategi metakognitif dan strategi kognitif terhadap hasil belajar listening pada taruna di Poltekbang Surabaya. (2) menguji adanya pengaruh motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik terhadap hasil belajar listening pada taruna di Poltekbang Surabaya. (3) menguji adanya interaksi antara strategi metakognitif, strategi kognitif dan motivasi terhadap hasil belajar listening di Poltekbang Surabaya.
Penelitian ini adalah menggunakan kuasi eksperimen Tuckman (1999) dengan rancangan faktorial 2 x 2. Subjek penelitian adalah taruna lalu lintas udara Politeknik Penerbangan Surabaya angkatan 8A sejumlah 21 sebagai kelompok eksperimen (diterapkan strategi metakognitif) dan 8B sejumlah 22 sebagai kelompok kontrol (diterapkan strategi kognitif). Observasi dilakukan untuk menghimpun data mengenai seluruh aktifitas di dalam kelas. Angket bertujuan untuk mengetahui tingkat motivasi dari subjek penelitian. Test digunakan untuk mengetahui hasil belajar listening. Data yang terkumpul diolah secara statistik dengan menggunakan teknik analisis varians (anava) dua jalur dengan menggunakan taraf signifikansi 0,05.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) terdapat pengaruh strategi metakognitif dan strategi kognitif terhadap hasil belajar listening pada taruna di Poltekbang Surabaya. (Fhitung = 5,947 dengan taraf signifikansi 0,019.), (2) tidak terdapat pengaruh motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik terhadap hasil belajar listening pada taruna di Poltekbang Surabaya (Fhitung = 1,298 dengan taraf signifikansi 0,262), dan (3) tidak ada interaksi antara strategi metakognitif, strategi kognitif, dan motivasi terhadap hasil belajar listening taruna di Politeknik Penerbangan Surabaya (Fhitung = 0,013 dengan taraf signifikan α = 0,908).
Penelitian ini merekomendasikan kepada para pendidik aviation English untuk menerapkan strategi kognitif dalam proses pembelajaran mereka. Para pendidik hendaknya mendorong motivasi intrinsik dari para peserta didik dikarenakan motivasi intrinsik dalam pembelajaran bahasa asing dapat meningkatkan hasil belajar.
ABSTRACT
Rochmawati, Laila. 2018. The Influence of Metacognitive Strategies and Motivation to The Listening Learning Outcomes of the Cadets at Aviation Polytechnic of Surabaya. Dissertation. Department of Instructional Technology, Postgraduate Program, State University of Surabaya. Advisors: (1) Prof. Dr. Mustaji, M.Pd, (2) Prof. Dr. Siti Masitoh, M.Pd.
Keywords: metacognitive strategies, motivation, learning outcomes, listening.
This study aims to (1) examine the influence of metacognitive strategies and cognitive strategies on listening learning outcomes cadets of Surabaya Aviation Polytechnic. (2) examine the influence of intrinsic motivation and extrinsic motivation on learning outcomes of listening to cadets of Surabaya Aviation Polytechnic. (3) testing the interaction between metacognitive strategies, cognitive strategies and motivation towards learning outcomes in listening at Surabaya Aviation Polytechnic.
This study used the Tuckman (1999) quasi experiment with a 2 x 2 factorial design. The subjects of the study were Surabaya Aviation Polytechnic air traffic controllers’ cadets 8A with 21 as the experimental group (applied metacognitive strategies) and 22 B as control groups (applied cognitive strategies). Sample selection is based on cluster random sampling technique. Observations were made to collect data on all activities in the class. Questionnaire aims to determine the level of motivation of the research subjects. The test is used to find out the learning outcomes of listening. The collected data is processed statistically by using two-way analysis of variance (ANAVA) using a significance level of 0.05. The results of this study indicate that: (1) there is an influence of metacognitive strategies and cognitive strategies on learning outcomes of listening cadets of Surabaya Aviation Polytechnic. (Fcount = 5.947 with a significance level of 0.019.), (2) there is no influence of intrinsic motivation and extrinsic motivation on listening learning outcomes cadets of Surabaya Aviation Polytechnic (Fcount = 1,298 with a significance level of 0.262), (3) There is no interaction between metacognitive strategies, cognitive strategies, and motivation towards learning outcomes of listening cadets at the Surabaya Aviation Polytechnic (Fcount = 0.013 with a significance level α = 0.908).
This study recommends aviation English educators to apply cognitive strategies in their learning process. Educators should encourage intrinsic motivation from students because intrinsic motivation in learning foreign languages can foster learning outcomes.