The Effect of Raz-Kids as Interactive E-book on Primary Students' Reading Comprehension and Motivation
Pengaruh Raz-Kids Sebagai Buku Elektronik yang Interaktif Terhadap Pemahaman Membaca dan Motivasi Siswa SD
The integration of the uses of technology as a tool of learning in education used to improve the student’s learning. The use of technology in integrating media such as digital stories makes the English teaching-learning process more fun and authentic for the students with multimodal tools on the digital book. Raz-Kids is an interactive e-book to make reading easier for young students by providing an online library of book levels and kinds of books series. This research aims to investigate whether there is significant difference in reading comprehension scores and motivation scores between students in the experimental group who used Raz Kids and the control group who used a conventional book. This study also explore kinds of Raz kids features used by students in their reading activities.
This study employed quasi-experimental design with pretest-posttest nonrandomized control group design. In this study, the researcher chosen English Foreign Language (EFL) students in one of MI primary schools at Surabaya as the population of this study, while the sample was fifth-graders of MI (Madrasah Ibtidaiyah) primary school students in Surabaya through convenience sampling. This study conducted in the MI school that has a computer laboratory which used to access the Raz-kids reading program. The data were collected through Reading Comprehension test, Motivation for Reading Questionnaire, Recording Log, and Interview.
As results, the finding of this study revealed that there was no significant difference on the students’ reading comprehension in experimental and control group, nevertheless there was a significant difference in students’ reading motivation. Next, this study found that there were three dominant features used by students in their reading activities, First, students reading experience was influenced by Raz Kids Star system. Most of students were motivated to successfully completed different activities because they were determined to earn more stars, thus they can use to purchase various items and built their own robot avatar. Next, the quantity of the e-book features leaded to exploration. When the students realized that they could be able to access the drawing tools and vocabulary card, most of them were in awe. Last, quality of e-book features impacted on students’ reading engagement. The animated illustration and disembodied narration enable students to process visual and auditory information. Therefore, based on the findings, this study suggested that Raz Kids as interactive e-book can be chosen as an alternative of improving students’ motivation and engagement in reading activities.
Integrasi pemanfaatan teknologi sebagai alat pembelajaran dalam pendidikan digunakan untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Pemanfaatan teknologi dalam mengintegrasikan media seperti cerita digital menjadikan proses belajar mengajar bahasa Inggris lebih menyenangkan dan autentik bagi siswa dengan perangkat multimodal pada buku digital. Raz-Kids adalah e-book interaktif untuk memudahkan membaca bagi siswa muda dengan menyediakan perpustakaan online berisi level buku dan jenis seri buku. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat perbedaan yang signifikan dalam skor pemahaman membaca dan skor motivasi antara siswa pada kelompok eksperimen yang menggunakan Raz Kids dan kelompok kontrol yang menggunakan buku konvensional. Penelitian ini juga mengeksplorasi jenis fitur Raz kids yang digunakan oleh siswa dalam aktivitas membaca mereka.
Penelitian ini menggunakan desain quasi eksperimen dengan desain pretest-posttest nonrandomized control group design. Dalam penelitian ini, peneliti memilih siswa di salah satu SD MI di Surabaya sebagai populasi penelitian ini, sedangkan sampelnya adalah siswa kelas V SD MI (Madrasah Ibtidaiyah) di Surabaya melalui convenience sampling. . Penelitian ini dilakukan di sekolah MI yang memiliki laboratorium komputer yang digunakan untuk mengakses program membaca Raz-kids. Pengumpulan data dilakukan melalui tes Pemahaman Membaca, Kuesioner Motivasi Membaca, Pencatatan Log, dan Wawancara.
Hasilnya, temuan penelitian ini mengungkapkan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan pada pemahaman membaca siswa pada kelompok eksperimen dan kelompok kontrol, namun terdapat perbedaan yang signifikan dalam motivasi membaca siswa. Selanjutnya, penelitian ini menemukan bahwa ada tiga fitur dominan yang digunakan siswa dalam aktivitas membaca mereka, Pertama, pengalaman membaca siswa dipengaruhi oleh sistem Raz Kids Star. Sebagian besar siswa termotivasi untuk berhasil menyelesaikan berbagai aktivitas karena mereka bertekad untuk mendapatkan lebih banyak bintang, sehingga mereka dapat menggunakannya untuk membeli berbagai item dan membuat avatar robot mereka sendiri. Selanjutnya, kuantitas fitur e-book mengarah pada eksplorasi. Ketika para siswa menyadari bahwa mereka dapat mengakses alat menggambar dan kartu kosakata, sebagian besar dari mereka merasa kagum. Terakhir, kualitas fitur e-book berdampak pada keterlibatan membaca siswa. Ilustrasi animasi dan narasi memungkinkan siswa memproses informasi visual dan pendengaran. Oleh karena itu, berdasarkan temuan tersebut, penelitian ini menyarankan agar Raz Kids sebagai e-book interaktif dapat dipilih sebagai alternatif untuk meningkatkan motivasi dan keterlibatan siswa dalam kegiatan membaca.