Komunikasi, kepribadian, dan matematika dianggap saling berpengaruh. Sehingga peneliti ingin tahu bagaimana kemampuan komunikasi matematika siswa ditinjau dari tipe kepribadian, khususnya sanguinis, koleris, melankolis, dan phlegmatis. Peneliti ingin mengetahui kemampuan komunikasi matematika siswa agar guru bisa memilih metode pembelajaran yang cocok untuk masing-masing tipe kepribadian.
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif yang bertujuan untuk (1) untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematika tulis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita dengan kepribadian sanguinis (2) untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematika tulis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita dengan kepribadian koleris (3) untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematika tulis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita dengan kepribadian melankolis (4) untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematika tulis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita dengan kepribadian phlegmatis.
Hasil analisis data dari penelitian ini yaitu (1) kemampuan komunikasi matematika tulis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita dengan kepribadian sanguinis adalah akurat, tidak lengkap, dan tidak lancar (2) untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematika tulis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita dengan kepribadian koleris adalah tidak akurat, tidak lengkap, dan tidak lancar (3) untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematika tulis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita dengan kepribadian melankolis adalah akurat, lengkap, dan lancar (4) untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematika tulis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita dengan kepribadian phlegmatis adalah akurat, tidak lengkap, dan tidak lancar.
Communication, personality, and mathematics are considered to be mutually influential. So that researchers want to know how the mathematical communication skills of students in terms of personality types, especially sanguine, choleric, melancholic, and phlegmatic. Researchers want to know students' mathematical communication skills so that teachers can choose learning methods that are suitable for each personality type.
This research is a descriptive study with a qualitative approach aimed at (1) to determine the written mathematical communication skills of junior high school students in solving story problems with sanguinis personality (2) to find out the written mathematical communication skills of junior high school students in solving story problems with koleris personality (3) to determine students' written mathematical communication skills Middle School in solving story problems with melancholic personality (4) to find out the mathematical communication skills written by junior high school students in solving story problems with a phlegmatic personality.
The results of analyzing the data from this study are (1) mathematical communication skills written by junior high school students in solving story problems with sanguinis personality are accurate, incomplete and not smooth (2) to find out the mathematical communication skills written by junior high students in solving story problems with koleris personality is not accurate, incomplete and not smooth (3) to find out the mathematical communication skills written by middle school students in solving story problems with melancholy personality is accurate, complete, and smooth (4) to find out the mathematical communication skills written by junior high students in solving story problems with personality phlegmatic is accurate, incomplete and not smooth.