PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MODUL PENGETAHUAN DASAR TEKNIK MESIN KELAS X TPM SMKN 1 DRIYOREJO
DEVELOPMENT OF MECHANICAL ENGINEERING BASIC KNOWLEDGE MODULE LEARNING MEDIA CLASS X TPM SMKN 1 DRIYOREJO
ABSTRAK
Nama
: M. Khoirul Rosyidin
NIM
: 19050524038
Program Studi
: S1 Pendidikan Teknik Mesin
Jurusan
: Teknik Mesin
Fakultas
: Teknik
Nama Lembaga
: Universitas Negeri Surabaya
Dosen Pembimbing
: Dr. Djoko Suwito, M.Pd.
Pengetahuan Dasar Teknik Mesin adalah mata pelajaran dasar yang wajib dikuasai oleh siswa program keahlian teknik pemesinan. Pada penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran modul pengetahuan dasar Teknik mesin.
Pengembangan media pembelajaran modul menggunakan model pengembangan 4D yang memiliki beberapa tahapan yaitu define, design, develop, dan disseminate. Validasi media modul meliputi tiga aspek yaitu aspek materi, media, dan bahasa. Tiap aspek dinilai oleh para ahli. Untuk mengetahui respon dan hasil belajar siswa dilakukan dua kali pertemuan pembelajaran di kelas. Respon siswa didapatkan dari angket yang disebarkan pada siswa. Uji paired sample test dilakukan untuk mengetahui adanya peningkatan hasil belajar siswa. Uji N-Gain dilakukan untuk mengetahui berapa besar peningkatan hasil belajar siswa.
Validasi media modul memperoleh skor 0,86 pada aspek materi, 0,91 pada aspek media, dan 0,89 pada aspek bahasa yang menghasilkan rata-rata skor validitas media modul sebesar 0,89 yang masuk dalam kategori Validitas Tinggi. Respon siswa mendapat skor 87,09% yang masuk dalam kategori Sangat Baik. Pada uji paired sample t-test mendapatkan hasil bahwa adanya peningkatan hasil belajar siswa dengan hasil t hitung > t tabel yaitu sebesar 68,525 > 2,040. Sedangkan pada uji N-Gain mendapatkan skor 0.63 yang masuk dalam kategori sedang. Dapat disimpulkan bahwa media modul valid dan efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa.
Kata Kunci: Modul, Respon Siswa, Hasil Belajar
ABSTRACT
Name : M. Khoirul Rosyidin
NIM : 19050524038
Study Program : Bachelor of Mechanical Engineering Education
Department : Mechanical Engineering
Faculty : Enginering
Institution Name : State University of Surabaya
Counselor : Dr. Djoko Suwito, M.Pd.
Basic Knowledge of Mechanical Engineering is a basic subject that must be mastered by students of the mechanical engineering expertise program. In this study aims to develop learning media module basic knowledge of mechanical engineering.
The development of module learning media uses the 4D development model which has several stages, namely define, design, develop, and disseminate. Media module validation includes three aspects, namely material, media, and language aspects. Each aspect is assessed by experts. To find out the responses and student learning outcomes, two learning meetings were held in class. Student responses were obtained from questionnaires distributed to students. The paired sample test was carried out to determine whether there was an increase in student learning outcomes. The N-Gain test was carried out to find out how much the student learning outcomes increased.
The media module validation obtained a score of 0.86 on the material aspect, 0.91 on the media aspect, and 0.89 on the language aspect which resulted in an average media module validity score of 0.89 which is included in the High Validity category. Student response got a score of 87.09% which is in the Very Good category. In the paired sample t-test, the results showed that there was an increase in student learning outcomes with the results of t count > t table, namely 68.525 > 2.040. Meanwhile, in the N-Gain test, a score of 0.63 is included in the medium category. It can be concluded that the media module is valid and effective in improving student learning outcomes.
Keywords: Module, Student Response, Learning Outcomes