Berdasarkan hasil studi awal di SMK Negeri 1 Sooko Mojokerto pada materi perangkat lunak pengolah gambar mata pelajaran dasar desain grafis, ditemukan permasalahan yakni minimnya sumber belajar yang tersedia di sekolah sehingga peserta didik kesulitan dalam memahami isi materi yang bersifat konseptual. Hal tersebut dapat dibuktikan melalui nilai 20 dari 32 peserta didik masih kurang dari standar yang ditentukan sekolah yakni 75. Sehubungan dengan hasil studi awal yang sudah dilakukan, maka diperlukan Pengembangan Media e-Modul Pada Materi Perangkat Lunak Pengolah Gambar Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis untuk kelas X multimedia di SMK Negeri 1 Sooko Mojokerto.
Tujuan dari pengembangan media E-Modul adalah untuk mengetahui kelayakan serta keefektifan dari media E-Modul terhadap hasil belajar peserta didik. Model pengembangan yang digunakan oleh peneliti adalah model pengembangan R&D oleh Borg and Gall dengan subjek uji coba kelas XI jurusan multimedia SMK Negeri 1 Sooko Mojokerto. Data hasil uji validasi untuk kelayakan rencana pelaksanaan pembelajaran memperoleh presentase sebesar 78% (baik), uji kelayakan untuk materi dengan presentase 76% (baik), uji kelayakan untuk media dengan presentase 85% (sangat baik), uji kelayakan untuk bahan penyerta dengan presentase 84% (sangat baik). Media e-Modul dapat dikatakan layak apabila sudah melalui uji coba pemakaian pada proses pembelajaran yang dilakukan oleh peserta didik yang akan diteliti, maka berdasarkan uji coba pemakaian yang sudah dilakukan memperoleh presentase sebesar 88,563% (sangat baik). Media e-Modul dapat dikatakan efektif apabila terjadi peningkatan hasil belajar yang signifikan melalui perbandingan se
Based on the results of the initial study at SMKN 1 Sooko Mojokerto on the material of image processing software, the basic subjects of graphic design, problems were found namely the lack of available learning sources in schools, it makes students had difficulty for understanding the content of conceptual material. This can be proven through the score of 20 out of 32 students which is still less than standard set by the school that is 75. In connection with the results of the preliminary studies that have been carried out, it is necessary to develop Media e-Modules on the material of image processing software Basic Graphic Design subject for first grade multimedia at SMKN 1 Sooko Mojokerto.
The purpose of E-Module media development is to determine the feasibility and effectiveness of E-Module media on student learning outcomes. The development model used by the researcher is the R & D development model by Sugiyono with the subject of second grade majoring in multimedia at SMKN 1 Sooko Mojokerto. The data from the validation test for the feasibility of the learning implementation plan get a percentage of 78% (good), feasibility test for the material with a percentage of 76% (good), feasibility test for media with 85% percentage (very good), feasibility test for the accompanying material with percentage 84% (very good). Media e-Module can be said to be feasible if it has been through trial use in the learning process carried out by students to be studied, then based on the trial usage that has been done to obtain a percentage of 88,563% (very good). Media e-Module can be said to be effective if there is a significant increase in learning outcomes through comparison before and after using e-Module media with results that have been obtained through t test namely t count> t table with a comparison of numbers 21.682 > 2.045.